Wypis aktu notarialnego
Oryginał aktu notarialnego pozostaje w kancelarii notarialnej przez dziesięć lat, po tym okresie jest przekazywany do sądu wieczystoksięgowego. Strony otrzymują wypisy, które posiadają moc prawną oryginału i są jego dosłownym powtórzeniem. Można w każdym momencie zwrócić się do kancelarii notarialnej o wydanie wypisu, o ile oczywiście, przysługuje nam do tego prawo.
Najważniejsze różnice między oryginałem a wypisem aktu notarialnego
Oryginał aktu notarialnego różni się od wypisu tym, że jest on podpisywany przez strony i notariusza, zaś wypis opatrywany jest klauzulą z informacją komu wypis wydano i zostaje podpisany jedynie przez notariusza oraz opatrzony stosowną pieczęcią. Pieczęć ta jest okrągła, w jej centrum widnieje znak orła, a w otoku znajdują się imię i nazwisko notariusza.
Oryginał aktu notarialnego jest jeden i nie może być wydawany poza siedzibę kancelarii, wypisów zaś jest wiele i są one przekazywane stronom oraz upoważnionym przez prawo organom. Nie popadajmy w panikę zatem, gdy stwierdzimy brak oryginału aktu notarialnego, siłą rzeczy – nie mamy prawa go posiadać. Jako dokument pierwotny i źródłowy na zawsze pozostaje w archiwach instytucji do tego powołanych.
Dodatkowo warto wyjaśnić, skąd wynika rozbieżność pomiędzy numerem widniejącym na pierwszej stronie wypisu, a numerem znajdującym się w klauzuli na stronie ostatniej. Otóż pierwszy numer informuje o miejscu pod jakim oryginał aktu notarialnego został zarejestrowany w repertorium notarialnym*, zaś drugi – to numer pod jakim zarejestrowano konkretny wypis.
Wypis a odpisu aktu notarialnego — różnice
Jak zostało wcześniej wyjaśnione, w trakcie przebiegu czynności notarialnych notariusz sporządza akty, czyli dokumenty będące potwierdzeniem dokonania konkretnej czynności prawnej. Oryginał aktu sporządzony w jednym egzemplarzu przechowywany jest przez 10 lat w archiwum kancelarii, stronom natomiast wydawane są wypisy z aktu notarialnego. Dokumenty te stanowią powtórzenie treści zawartych w oryginale. Na wypisie znajduje się podpis i pieczęć notariusza, który potwierdza zgodność treści dokumentu z aktem notarialnym, dzięki czemu wypis uzyskuje moc prawną oryginału. W nagłówku wypisu aktu zaznacza się, że wydany dokument jest wypisem. Wypis powinien być dosłownym powtórzeniem oryginału.
Z kolei odpisem aktu notarialnego jest dokument odzwierciedlający treści oryginalnego aktu notarialnego wraz z naniesionymi poprawkami. Wydawane są one na wniosek stron postępowania biorących udział w czynnościach notarialnych opisanych w akcie, ich następców prawnych i innych osób upoważnionych. W nagłówku dokumentu powinna znajdować się informacja o tym, że dany dokument stanowi odpis aktu notarialnego. Odpis ma moc prawną oryginału w przypadku, gdy został on notarialnie poświadczony (art. 109 prawa o notariacie).
Jak uzyskać odpis aktu notarialnego?
Po zawarciu umowy u notariusza strona dostaje odpis aktu notarialnego dla siebie. Jeżeli odpis zaginie lub ulegnie zniszczeniu, strona bez problemu otrzyma w kancelarii kolejny odpis. Zostanie on wydany również innej osobie mającej interes prawny, np. następcy prawnemu strony. Przed wydaniem odpisu notariusz weryfikuje dane zainteresowanego, by potwierdzić, że ma on prawo do uzyskania wypisu.
Za sporządzenie odpisu z akt notarialnych notariusz pobiera opłatę i to niezależnie od tego, czy odpis jest wydawany zaraz po zawarciu umowy, czy też po czasie, gdy osoba mająca interes prawny zgłosi taką prośbę do kancelarii. Maksymalna stawka wynosi 6 zł za każdą rozpoczętą stronę, do tego dolicza się 23% VAT. Za stronę uważa się tekst obejmujący nie mniej niż 25 wierszy.
Nie istnieje żaden centralny rejestr aktów notarialnych, więc po odpis trzeba udać się do kancelarii, w której został on sporządzony. Co więc w sytuacji, gdy notariusz przestał prowadzić kancelarię, a ona już nie istnieje? Sytuacja na szczęście tylko pozornie wydaje się trudna. Jedno z rozporządzeń regulujących pracę notariuszy przesądza, że w razie zaprzestania prowadzenia kancelarii notarialnej, akty i księgi notarialne oraz złożone na przechowanie dokumenty notariusz lub osoba wskazana przez radę izby notarialnej przekazuje do archiwum ksiąg wieczystych sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę kancelarii. W takiej sytuacji wypisy aktów notarialnych przekazanych do archiwum ksiąg wieczystych wydaje sąd rejonowy.
* repertorium notarialne – księga notarialna, w której zapisuje się dane dotyczące rozpatrywanych spraw (Słownik języka polskiego PWN)
Umowa alimentacyjna w formie aktu notarialnego
Dozwolone w prawie polskim zawarcie umowy o alimenty w formie aktu notarialnego, bywa w wielu przypadkach znacznie bardziej korzystne niż kierowanie sprawy do sądu. Decydując się na tę formę polubownego rozwiązania kwestii finansowych – obie strony umowy mogą samodzielnie i w miarę szybko ustalić: wysokość alimentów, termin oraz formę ich płatności.
Dział spadku
Dział spadku jest pojęciem prawnym oznaczającym określenie wartości wchodzącego w skład spadku, a także jego podziale pomiędzy poszczególnymi spadkobiercami. O spadku słyszeli wszyscy, czym jest jednak dział spadku i w jaki sposób następuje? Krótko mówiąc: jak podzielić spadek między spadkobierców? Czy musi być pełny, czy częściowy, przeprowadzony w sądzie, a może u notariusza?
Intercyza – umowa małżeńska majątkowa
Intercyza jest umową stanowiącą o rozdzielności majątkowej małżonków. W związku z tym każdy z małżonków posiada swój majątek osobisty. Kiedy należy ją spisać i na czym dokładnie polega intercyza?
Umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu – wszystko, co warto wiedzieć
Umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu jest również potocznie nazywana umową sprzedaży i dotyczy przede wszystkim mieszkań w budynkach wielorodzinnych. Co dokładnie powinna zawierać umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu? W jakim celu się ją podpisuje?
Umowa zamiany – czym jest i kiedy można ją zastosować?
Polskie prawo uwzględnia różne typy umów. Nie zawsze zakładają one jednak przekazanie przedmiotu lub nieruchomości w zamian za pieniądze. Niekiedy stosuje się bowiem umowę zamiany, która zakłada wymienienie się dobrami zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami. Co powinien zawierać taki dokument?
Zasiedzenie nieruchomości – kiedy o nim mowa?
Zasiedzenie nieruchomości jest terminem, o którym mowa w Kodeksie Cywilnym, odnoszącym się do nabycia własności przez posiadacza nieruchomości, niebędącego jej właścicielem. O zasiedzeniu samoistnym mowa, jeśli posiada ją nieprzerwanie przez 20 lat. Z kolei, jeśli mowa o posiadaniu w złej wierze, okres zasiedzenia wynosi wówczas 30 lat.
Umowa przedwstępna
Umowa przedwstępna jest umową, za pomocą której strona lub obie strony zobowiązują się do zawarcia w przyszłości tzw. umowy przyrzeczonej. Jaką funkcję pełni umowa przedwstępna i w jakiej formie może zostać zawarta? Co każdy z nas powinien wiedzieć na temat umowy przedwstępnej?
Jakie umowy możemy spisać u notariusza?
Często potrzebujemy profesjonalnej pomocy notarialnej, jednak nie wiemy jakie umowy możemy spisać u notariusza… Prawda jest taka, że każda umowa może zostać spisana notarialnie, jednak nie każda tego wymaga. Przepisy prawa wyraźnie wskazują na katalog umów, które wymagają bezwzględnego zawarcia ich w kancelarii notarialnej. O jakich umowach mowa i na czym konkretnie to polega?
Umowa darowizny a umowa dożywocia
Umowa darowizny i umowa dożywocia pozwalają na przeniesienie własności nieruchomości. Nie są one jednak tożsame. Różnią się przede wszystkim w kwestiach związanych z odpłatnością, a także obowiązkiem podatkowym. Darowizny dokonuje się tytułem darmym, z kolei dożywocie stanowi przekazanie nieruchomości w zamian za opiekę. Więcej w dalszej części artykułu.
Jak działa Zarządca Sukcesyjny? Zarząd Sukcesyjny Przedsiębiorstwem
Zarządca sukcesyjny działa według ściśle określonych ram. Z poniższego artykułu dowiedzą się Państwo więcej na ten temat. Postaramy się również odpowiedzieć na pytanie, dlaczego warto ustanowić Zarządcę Sukcesyjnego za życia przedsiębiorcy.
Umowa darowizny – wymogi formalne
Listopad to miesiąc, w którym w sposób szczególny odczuwamy konsekwencje naszych życiowych wyborów związanych z opuszczeniem domu rodzinnego. Migrujemy, często za pracą, pozostawiając swoich bliskich niejednokrotnie o setki kilometrów od nas.
Sprzedaż nieruchomości – dokumenty niezbędne dla notariusza
Sprzedaż nieruchomości wiąże się z wieloma formalnościami, których należy dopełnić. Mamy do czynienia z koniecznością zgromadzenia dokumentacji przewidzianej przez przepisy prawa. W poniższym artykule odpowiemy na pytania dotyczące tego, co jest niezbędne do sprzedaży nieruchomości gruntowej, jakie dokumenty należy przedstawić notariuszowi przy sprzedaży mieszkania spółdzielczo-własnościowego, a jakie przy sprzedaży mieszkania własnościowego.
Umowa dożywocia
Umowa dożywocia jest rodzajem umowy cywilnoprawnej, na mocy której jedna strona w zamian za przeniesienie na jej rzecz własności nieruchomości zobowiązuje się zapewnić zbywcy dożywotnie utrzymanie. Umowę dożywocia regulują przepisy Kodeksu cywilnego, a konkretnie art. 908-916. Musi być ona zawarta w formie aktu notarialnego pod rygorem nieważności. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć na ten temat?
Umowa renty
Umowa renty opiera się na zobowiązaniu jednej ze stron, względem drugiej do określonych świadczeń okresowych w pieniądzu lub w rzeczach oznaczonych tylko co do gatunku.
Księga wieczysta – czym jest i jak ją sprawdzić?
Księga wieczysta jest dokumentem stwierdzającym, kto jest prawnym właścicielem nieruchomości. Prócz prawa własności uwidocznione są w niej wszelkie obciążenia prawne,służebności, ograniczenia w rozporządzaniu, czy ciążące na niej hipoteki. Zapewnia bezpieczeństwo prawne zarówno właścicielowi, jak i potencjalnemu nabywcy nieruchomości.