Jakie umowy możemy spisać u notariusza?
Często potrzebujemy profesjonalnej pomocy notarialnej, jednak nie wiemy jakie umowy możemy spisać u notariusza… Prawda jest taka, że każda umowa może zostać spisana notarialnie, jednak nie każda tego wymaga. Przepisy prawa wyraźnie wskazują na katalog umów, które wymagają bezwzględnego zawarcia ich w kancelarii notarialnej. O jakich umowach mowa i na czym konkretnie to polega?
Jakie umowy możemy spisać u notariusza? Przykłady umów
Przepisy prawa wyraźnie wskazują na umowy, które muszą być zawarte w formie notarialnej. Należy tu wymienić:
- intercyzę małżeńską,
- dział spadku (w przypadku nieruchomości),
- sprzedaż konkretnej nieruchomości, np. mieszkania,
- darowiznę nieruchomości,
- ustanowienie odrębnej własności lokalu,
- oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie.
Ponadto zgodnie z przepisami kodeksu handlowego, w formie aktu notarialnego muszą być zawierane również umowy spółek:
- komandytowej,
- akcyjnej,
- spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Wymienione powyżej umowy nabierają mocy prawnej, dzięki sporządzeniu ich przez notariusza. W przeciwnym razie zostałyby one uznane za nieważne. Oznacza to, że umowy sporządzone w inny sposób (ustne lub zawarte na piśmie) przez strony nie są wiążące.
Warto zaznaczyć, że strony umów niejednokrotnie decydują się na sporządzenie je przez notariusza, co daje im gwarancje uniknięcia niepotrzebnych błędów. Notariusz sporządza właściwie umowy, zgodnie z obowiązującymi przepisami, a także niezbędnymi postanowieniami. Dzięki temu strony mają pewność, że umowa została spisana bez wad.
Czynności notarialne, jakie wykonuje notariusz w Tczewie w ramach swoich obowiązków, mają naprawdę szeroki zakres. Można się do niego zgłosić przede wszystkim w celu sporządzenia aktu notarialnego, ale to nie jedyny powód, dla którego warto odwiedzić kancelarię notarialną. W jakich okolicznościach warto skorzystać ze specjalistycznej pomocy notariusza?
Czynności notarialne – co warto wiedzieć?
Wśród czynności notarialnych, których dokonuje się w kancelarii, na pewno wymienić należy sporządzanie aktów notarialnych. W przypadku kancelarii notarialnej Cejrowska, są to między innymi: umowy sprzedaży, zamiany, darowizny, dożywocia, umowy deweloperskie, czy umowy ustanowienia odrębnej własności lokali. Jednak nie jest to jeden powód, dla którego klienci odwiedzają kancelarię. Na pewno należy tu wymienić również sporządzanie testamentów czy poświadczeń dziedziczenia. Praca notariusza nie sprowadza się jednak wyłącznie do tego.
Czynności notarialne to także sporządzanie poświadczeń własnoręczności podpisu czy doręczanie wszelkiej maści oświadczeń. Do obowiązków notariusza należy również spisywanie protokołów, jak również sporządzanie protestów weksli lub czeków. W przypadku, gdy zachodzi taka potrzeba – kancelaria notarialna może przyjąć na przechowanie pieniądze, dokumenty, a nawet papiery wartościowe.
Notariusz pomaga również w takich czynnościach notarialnych jak:
- sporządzanie wypisów, odpisów
- wyciągów dokumentów.
Na żądanie stron kancelaria notarialna może zająć się:
- sporządzaniem projektów
- aktów, oświadczeń i
- innych dokumentów.
Ponadto notariusz w ramach czynności notarialnych zajmuje się:
- sporządzaniem poświadczeń innych czynności wynikających z odrębnych przepisów.
Jakie obowiązują opłaty notarialne za czynności świadczone przez notariusza?
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 roku w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej, notariusz za prowadzone czynności notarialne pobiera wynagrodzenie. Przy czym zaznaczyć należy, że maksymalna stawka zależy od wartości przedmiotu objętego dokonywaną czynnością notarialną. Notariusz za czynności notarialne pobiera podatek od czynności cywilnoprawnych, a także podatek od spadków i darowizn.
Czynności notarialne w Kancelarii Notarialnej Cejrowska Tczew
W kancelarii Cejrowska możecie Państwo sporządzić wszelkiego rodzaju akty notarialne obejmujące między innymi: umowy sprzedaży, zamiany, darowizny, dożywocia, umowy deweloperskie, umowy ustanowienia odrębnej własności lokali. Mamy również duże doświadczenie w obsłudze inwestycji deweloperskich.
Można się do nas zwrócić w sprawach związanych z testamentami, sporządzaniem poświadczeń dziedziczenia czy sporządzaniem poświadczeń własnoręczności podpisu. Więcej informacji na temat obsługiwanych czynności notarialnych znajdą Państwo na stronie.
Darowizna nieruchomości
Darowizna nieruchomości polega na obdarowaniu kogoś majątkiem, co bezpośrednio wiąże się z przeniesieniem prawa własności nieruchomości i wymaga zawarcia stosownego aktu notarialnego sporządzonego przez notariusza. W sytuacji, gdy dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta – konieczne jest złożenie wniosku o dokonanie wpisu. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć na temat darowizny nieruchomości?
Otwarcie i ogłoszenie testamentu u notariusza
Otwarcie testamentu może nastąpić w dowolnym momencie po śmierci spadkodawcy. Cały proces może odbyć się zarówno u notariusza, jak i w sądzie. Opisujemy, jak wygląda procedura otwarcia i ogłoszenia testamentu w kancelarii notarialnej.
Testament u notariusza
Testament można sporządzić samodzielnie albo w formie aktu notarialnego. Nie można powiedzieć, że któryś z testamentów jest „lepszy” albo „bardziej zgodny z prawem”, bo oba rodzą skutki prawne. Czym więc różnią się między sobą?
Notarialne poświadczenie zgodności z oryginałem
Formalności towarzyszą nam przez całe życie, od metryki urodzin aż po akt zgonu – nasze życie jest udokumentowane. Nic zatem dziwnego, że z warunkiem przedłożenia wymaganych prawem dokumentów spotkamy się niemal na każdym kroku. Dlatego też jedną z najczęstszych, obok sporządzania aktów notarialnych, czynnością dokonywaną przez notariusza jest stwierdzenie zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym pierwowzorem dokumentu.
Depozyt notarialny – czym jest I czy warto z niego skorzystać?
Depozyt notarialny stanowi formę zabezpieczenia i jest najczęściej używany w przypadku transakcji sprzedaży nieruchomości. Może być to jednak również usługa świadczona w ramach czynności notarialnych, która polega na przyjęciu na przechowanie, a następnie wydanie wskazanej osobie pieniędzy lub innych rzeczy, o których przeczytają Państwo w dalszej części artykułu.
Księga wieczysta – co zawiera?
Księga wieczysta dzieli się na cztery działy. Warto wiedzieć jakie informacje znajdują się w poszczególnych działach księgi wieczystej. Tylko wtedy możliwe jest szybkie odszukanie interesujących danych. Najczęściej korzysta się z działu trzeciego. Są tam wpisane informacje dotyczące między innymi służebności, roszczeń z umów przedwstępnych czy te o wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
Umowa alimentacyjna w formie aktu notarialnego
Dozwolone w prawie polskim zawarcie umowy o alimenty w formie aktu notarialnego, bywa w wielu przypadkach znacznie bardziej korzystne niż kierowanie sprawy do sądu. Decydując się na tę formę polubownego rozwiązania kwestii finansowych – obie strony umowy mogą samodzielnie i w miarę szybko ustalić: wysokość alimentów, termin oraz formę ich płatności.
Dział spadku
Dział spadku jest pojęciem prawnym oznaczającym określenie wartości wchodzącego w skład spadku, a także jego podziale pomiędzy poszczególnymi spadkobiercami. O spadku słyszeli wszyscy, czym jest jednak dział spadku i w jaki sposób następuje? Krótko mówiąc: jak podzielić spadek między spadkobierców? Czy musi być pełny, czy częściowy, przeprowadzony w sądzie, a może u notariusza?
Intercyza – umowa małżeńska majątkowa
Intercyza jest umową stanowiącą o rozdzielności majątkowej małżonków. W związku z tym każdy z małżonków posiada swój majątek osobisty. Kiedy należy ją spisać i na czym dokładnie polega intercyza?
Umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu – wszystko, co warto wiedzieć
Umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu jest również potocznie nazywana umową sprzedaży i dotyczy przede wszystkim mieszkań w budynkach wielorodzinnych. Co dokładnie powinna zawierać umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu? W jakim celu się ją podpisuje?
Umowa zamiany – czym jest i kiedy można ją zastosować?
Polskie prawo uwzględnia różne typy umów. Nie zawsze zakładają one jednak przekazanie przedmiotu lub nieruchomości w zamian za pieniądze. Niekiedy stosuje się bowiem umowę zamiany, która zakłada wymienienie się dobrami zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami. Co powinien zawierać taki dokument?
Zasiedzenie nieruchomości – kiedy o nim mowa?
Zasiedzenie nieruchomości jest terminem, o którym mowa w Kodeksie Cywilnym, odnoszącym się do nabycia własności przez posiadacza nieruchomości, niebędącego jej właścicielem. O zasiedzeniu samoistnym mowa, jeśli posiada ją nieprzerwanie przez 20 lat. Z kolei, jeśli mowa o posiadaniu w złej wierze, okres zasiedzenia wynosi wówczas 30 lat.
Umowa przedwstępna
Umowa przedwstępna jest umową, za pomocą której strona lub obie strony zobowiązują się do zawarcia w przyszłości tzw. umowy przyrzeczonej. Jaką funkcję pełni umowa przedwstępna i w jakiej formie może zostać zawarta? Co każdy z nas powinien wiedzieć na temat umowy przedwstępnej?
Umowa darowizny a umowa dożywocia
Umowa darowizny i umowa dożywocia pozwalają na przeniesienie własności nieruchomości. Nie są one jednak tożsame. Różnią się przede wszystkim w kwestiach związanych z odpłatnością, a także obowiązkiem podatkowym. Darowizny dokonuje się tytułem darmym, z kolei dożywocie stanowi przekazanie nieruchomości w zamian za opiekę. Więcej w dalszej części artykułu.
Jak działa Zarządca Sukcesyjny? Zarząd Sukcesyjny Przedsiębiorstwem
Zarządca sukcesyjny działa według ściśle określonych ram. Z poniższego artykułu dowiedzą się Państwo więcej na ten temat. Postaramy się również odpowiedzieć na pytanie, dlaczego warto ustanowić Zarządcę Sukcesyjnego za życia przedsiębiorcy.