UMOWA NAJMU OKAZJONALNEGO U NOTARIUSZA
Artykuł ten kierujemy do osób, które z różnych względów ,,chciałyby, ale boją się’’ wynająć mieszkanie. Obawiają się zaostrzonych rygorów prawa lokalowego, obowiązującego w polskim prawie zakazu ,,eksmisji na bruk’’ oraz komplikacji wynikających z podpisania umowy z ewentualnymi nieuczciwymi bądź uciążliwymi lokatorami. Istnieje proste wyjście z takiej sytuacji i furtka w postaci umowy najmu okazjonalnego w formie aktu notarialnego.
Notarialna umowa najmu okazjonalnego
Notariusz, sporządzając powyższą umowę, będzie z jednej strony miał na uwadze przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów, z drugiej zaś – dopilnuje, aby najemca złożył oświadczenie, w którym na podstawie artykułu 777 Kodeksu postępowania cywilnego poddaje się egzekucji oraz jednocześnie zobowiązuje się do opróżnienia i wydania mieszkania w terminie wskazanym w żądaniu opuszczenia lokalu. Konieczne jest, aby umowa najmu okazjonalnego wskazywała tak zwany lokal zastępczy, czyli mieszkanie, do którego mógłby wprowadzić się najemca w przypadku wykonania egzekucji wraz ze zgodą właściciela wskazanego lokalu.
Umowa najmu okazjonalnego zawarta w formie aktu notarialnego znacząco skraca czas usunięcia ,,niepożądanego’’ najemcy z mieszkania. Lokator zobowiązany jest, maksymalnie w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania pisemnego wezwania, do opuszczenia lokalu. W razie, gdyby nie zastosował się do tego, właściciel ma prawo zwrócić się do sądu o nadanie aktowi notarialnemu klauzuli wykonalności. Dzięki temu wynajmujący nie musi wszczynać sprawy o eksmisję, a najemca zobowiązany jest do bezzwłocznego opuszczenia lokalu. Umowę można zawrzeć u notariusza w Tczewie.
Gwoli ścisłości dodać należy, że uprawnione do wynajmu okazjonalnego są jedynie osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, a okres w którym umowa obowiązuje, nie może przekraczać dziesięciu lat. Po tym czasie – umowa może zostać wznowiona – o ile obie strony: wynajmujący i najemca; sobie tego zażyczą.
Czy umowa najmu okazjonalnego musi być spisana u notariusza?
Samą umowę najmu okazjonalnego można podpisać bez obecności notariusza. Jednak aby mogła zachować swój charakter i była wiążąca, konieczne jest sporządzenie w obecności specjalisty, którym jest notariusz, oświadczenia o poddaniu się rygorowi egzekucji.
Oświadczenie o poddaniu się egzekucji a najem okazjonalny
Aby móc podpisać umowę, konieczne jest oświadczenie o poddaniu się rygorowi egzekucji. Najem okazjonalny wymaga podpisania takiego dokumentu w obecności notariusza. Znajduje się w nim potwierdzenie, że najemca opróżni i wyda lokal w terminie wskazanym w żądaniu.
Wyżej wymienione oświadczenie do najmu okazjonalnego musi zawierać wiele informacji. Najważniejsze z nich to:
- dane osobowe najemcy i wynajmującego,
- numer dowodu lub innego dokumentu o podobnym znaczeniu,
- informacje o lokalu, którego dotyczy umowa – przede wszystkim adres,
- informacje na temat tego, kto ponosi koszt podpisania aktu.
Ile kosztuje oświadczenie najemcy o poddaniu się egzekucji?
Za sporządzenie oświadczenia najemcy o poddaniu się egzekucji trzeba zapłacić. Koszt wynosi 1/10 minimalnego wynagrodzenia za pracę – w 2024 roku jest to 430 zł netto. Opłata jest stała, niezależnie od wybranego notariusza.
Trzeba jednak pamiętać, że do podanej kwoty należy doliczyć podatek od towarów i usług. Obecnie wynosi on 23%. Na ostateczną sumę składają się również koszty sporządzenia wypisów oświadczenia.
Koszt podpisania takiego oświadczenia ponosi najemca, wynajmujący lub obie strony jednocześnie. Kwestia ta jest ustalana pomiędzy osobami, których dotyczy dokument. Często koszt czynności notarialnych jest dzielony na pół.
Co daje podpisanie umowy najmu u notariusza?
Co to jest najem okazjonalny? To sposób wynajęcia nieruchomości, który zabezpiecza interesy wynajmującego. Dzięki takiej umowie może on szybko wyegzekwować nakaz wyprowadzki lokatora, który nie płaci czynszu lub w inny sposób narusza ustalone warunki.
Najem okazjonalny niesie za sobą wiele korzyści. To np.:
- zabezpieczenie interesów wynajmującego – zwłaszcza jeśli chodzi o możliwość łatwiejszego ściągnięcia należności finansowych od nieuczciwego najemcy,
- możliwość szybkiego pozbycia się niepłacącego najemcy z lokalu – zwłaszcza gdy pomimo wezwań osoba ta nie chce się wyprowadzić samodzielnie.
Najem okazjonalny przyda się w sytuacji, w której lokator nie wywiązuje się z umowy, nie chce opuścić lokalu i nie płaci czynszu. Pozbycie się niechcianego najemcy z nieruchomości bez specjalnego dokumentu bywa trudne, dlatego wielu właścicieli decyduje się właśnie na najem okazjonalny.
Aby jednak możliwe było podpisanie umowy o najem okazjonalny, najemca musi wskazać alternatywną nieruchomość, do której przeniesie się w razie egzekucji. Nie zawsze jest to możliwe – zwłaszcza gdy dana osoba nie ma bliskich, którzy udostępniliby swój adres. Cała operacja jest też płatna, co zwiększa koszty ponoszone w związku z wynajęciem lokalu.
Najem okazjonalny jest wybierany przede wszystkim w sytuacji, gdy lokal ma być udostępniony na dłuższy czas – np. rok.
Zgłoszenie umowy najmu okazjonalnego do Urzędu Skarbowego
Obowiązkiem właściciela nieruchomości jest zgłoszenie faktu podpisania umowy najmu okazjonalnego do Urzędu Skarbowego. Od zysków uzyskiwanych z tego tytułu jest bowiem pobierany podatek zryczałtowany w wysokości 8,5%. Opłaci się go co miesiąc – do 20 dnia miesiąca. Nie warto unikać zgłaszania umowy najmu do US – taki krok znacznie wzmacnia pozycję właściciela w razie ewentualnych sporów z najemcą.
Dział spadku
Dział spadku jest pojęciem prawnym oznaczającym określenie wartości wchodzącego w skład spadku, a także jego podziale pomiędzy poszczególnymi spadkobiercami. O spadku słyszeli wszyscy, czym jest jednak dział spadku i w jaki sposób następuje? Krótko mówiąc: jak podzielić spadek między spadkobierców? Czy musi być pełny, czy częściowy, przeprowadzony w sądzie, a może u notariusza?
Intercyza – umowa małżeńska majątkowa
Intercyza jest umową stanowiącą o rozdzielności majątkowej małżonków. W związku z tym każdy z małżonków posiada swój majątek osobisty. Kiedy należy ją spisać i na czym dokładnie polega intercyza?
Umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu – wszystko, co warto wiedzieć
Umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu jest również potocznie nazywana umową sprzedaży i dotyczy przede wszystkim mieszkań w budynkach wielorodzinnych. Co dokładnie powinna zawierać umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu? W jakim celu się ją podpisuje?
Umowa zamiany – czym jest i kiedy można ją zastosować?
Polskie prawo uwzględnia różne typy umów. Nie zawsze zakładają one jednak przekazanie przedmiotu lub nieruchomości w zamian za pieniądze. Niekiedy stosuje się bowiem umowę zamiany, która zakłada wymienienie się dobrami zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami. Co powinien zawierać taki dokument?
Zasiedzenie nieruchomości – kiedy o nim mowa?
Zasiedzenie nieruchomości jest terminem, o którym mowa w Kodeksie Cywilnym, odnoszącym się do nabycia własności przez posiadacza nieruchomości, niebędącego jej właścicielem. O zasiedzeniu samoistnym mowa, jeśli posiada ją nieprzerwanie przez 20 lat. Z kolei, jeśli mowa o posiadaniu w złej wierze, okres zasiedzenia wynosi wówczas 30 lat.
Umowa przedwstępna
Umowa przedwstępna jest umową, za pomocą której strona lub obie strony zobowiązują się do zawarcia w przyszłości tzw. umowy przyrzeczonej. Jaką funkcję pełni umowa przedwstępna i w jakiej formie może zostać zawarta? Co każdy z nas powinien wiedzieć na temat umowy przedwstępnej?
Jakie umowy możemy spisać u notariusza?
Często potrzebujemy profesjonalnej pomocy notarialnej, jednak nie wiemy jakie umowy możemy spisać u notariusza… Prawda jest taka, że każda umowa może zostać spisana notarialnie, jednak nie każda tego wymaga. Przepisy prawa wyraźnie wskazują na katalog umów, które wymagają bezwzględnego zawarcia ich w kancelarii notarialnej. O jakich umowach mowa i na czym konkretnie to polega?
Umowa darowizny a umowa dożywocia
Umowa darowizny i umowa dożywocia pozwalają na przeniesienie własności nieruchomości. Nie są one jednak tożsame. Różnią się przede wszystkim w kwestiach związanych z odpłatnością, a także obowiązkiem podatkowym. Darowizny dokonuje się tytułem darmym, z kolei dożywocie stanowi przekazanie nieruchomości w zamian za opiekę. Więcej w dalszej części artykułu.
Jak działa Zarządca Sukcesyjny? Zarząd Sukcesyjny Przedsiębiorstwem
Zarządca sukcesyjny działa według ściśle określonych ram. Z poniższego artykułu dowiedzą się Państwo więcej na ten temat. Postaramy się również odpowiedzieć na pytanie, dlaczego warto ustanowić Zarządcę Sukcesyjnego za życia przedsiębiorcy.
Umowa darowizny – wymogi formalne
Listopad to miesiąc, w którym w sposób szczególny odczuwamy konsekwencje naszych życiowych wyborów związanych z opuszczeniem domu rodzinnego. Migrujemy, często za pracą, pozostawiając swoich bliskich niejednokrotnie o setki kilometrów od nas.
Sprzedaż nieruchomości – dokumenty niezbędne dla notariusza
Sprzedaż nieruchomości wiąże się z wieloma formalnościami, których należy dopełnić. Mamy do czynienia z koniecznością zgromadzenia dokumentacji przewidzianej przez przepisy prawa. W poniższym artykule odpowiemy na pytania dotyczące tego, co jest niezbędne do sprzedaży nieruchomości gruntowej, jakie dokumenty należy przedstawić notariuszowi przy sprzedaży mieszkania spółdzielczo-własnościowego, a jakie przy sprzedaży mieszkania własnościowego.
Umowa dożywocia
Umowa dożywocia jest rodzajem umowy cywilnoprawnej, na mocy której jedna strona w zamian za przeniesienie na jej rzecz własności nieruchomości zobowiązuje się zapewnić zbywcy dożywotnie utrzymanie. Umowę dożywocia regulują przepisy Kodeksu cywilnego, a konkretnie art. 908-916. Musi być ona zawarta w formie aktu notarialnego pod rygorem nieważności. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć na ten temat?
Umowa renty
Umowa renty opiera się na zobowiązaniu jednej ze stron, względem drugiej do określonych świadczeń okresowych w pieniądzu lub w rzeczach oznaczonych tylko co do gatunku.
Księga wieczysta – czym jest i jak ją sprawdzić?
Księga wieczysta jest dokumentem stwierdzającym, kto jest prawnym właścicielem nieruchomości. Prócz prawa własności uwidocznione są w niej wszelkie obciążenia prawne,służebności, ograniczenia w rozporządzaniu, czy ciążące na niej hipoteki. Zapewnia bezpieczeństwo prawne zarówno właścicielowi, jak i potencjalnemu nabywcy nieruchomości.
Umowa deweloperska
Umowa deweloperska to umowa zawartą między nabywcą a deweloperem, na podstawie której deweloper zobowiązuje się do wybudowania budynku oraz ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i przeniesienia własności tego lokalu oraz praw niezbędnych do korzystania z tego lokalu na nabywcę albo zabudowania nieruchomości gruntowej stanowiącej przedmiot własności lub użytkowania wieczystego domem jednorodzinnym i przeniesienia na nabywcę własności tej nieruchomości lub użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej i własności domu jednorodzinnego na niej posadowionego stanowiącego odrębną nieruchomość lub przeniesienia ułamkowej części własności tej nieruchomości wraz z prawem do wyłącznego korzystania z części nieruchomości służącej zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, a nabywca zobowiązuje się do spełnienia świadczenia pieniężnego na poczet nabycia tego prawa.
