Darowizna nieruchomości
Darowizna nieruchomości polega na obdarowaniu kogoś majątkiem, co bezpośrednio wiąże się z przeniesieniem prawa własności nieruchomości i wymaga zawarcia stosownego aktu notarialnego sporządzonego przez notariusza. W sytuacji, gdy dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta – konieczne jest złożenie wniosku o dokonanie wpisu. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć na temat darowizny nieruchomości?
Darowizna nieruchomości – co warto wiedzieć?
Zasady zawierania umów darowizny uregulowane są w przepisach Kodeksu Cywilnego. Należy pamiętać, że wszelkie darowizny objęte są obowiązkiem podatkowym, a w przypadku aktu notarialnego obowiązek zgłoszenia darowizny do Urzędu Skarbowego leży po stronie notariusza. Naturalnie istnieje coś takiego jak kwota wolna od podatku, co daje możliwość uzyskania darowizny bez konieczności płacenia podatku, oczywiście przy spełnieniu odpowiednich przesłanek.
Wyróżnia się trzy grupy podatkowe. Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
- do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
- do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
- do grupy III – innych nabywców.
Podatek od darowizny nieruchomości
Podatek od darowizny nieruchomości (i każdej innej) jest naliczany dla wszystkich trzech grup podatkowych. Z takiej opłaty jest zwolniona jedynie tzw. grupa zerowa, czyli najbliższa rodzina – małżonek, małżonkowie, dzieci, wnuki, rodzice, dziadkowie, pasierb, rodzeństwo, ojczym oraz macocha.
Aby skorzystać ze zwolnienia z podatku od darowizny, wymienione osoby muszą poinformować urząd skarbowy o otrzymaniu nieruchomości i złożyć stosowną deklarację. Mają na to 6 miesięcy. Ich obowiązkiem jest wówczas wypełnienie formularza SD-Z2 i jego złożenie we właściwym US.. Taki dokument można dostarczyć osobiście, drogą pocztową lub elektronicznie, przez portal e-Deklaracje. Obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków gdy nabycie następuje na podstawie umowy darowizny zawartej w formie aktu notarialnego albo w tej formie zostało złożone oświadczenie woli jednej ze stron.
Pozostałe osoby muszą jednak zapłacić podatek od darowizny. Koszty te zależą od wielu czynników. Jednak największe znaczenie ma grupa podatkowa.
Przepisanie mieszkania w formie darowizny a US
Zgłoszenie przepisania mieszkania w formie darowizny jest niezbędne w każdym przypadku, niezależnie od tego, czy dana osoba jest zwolniona z podatku, czy też nie. Takiego zgłoszenia dokonuje notariusz.
Ile kosztuje przepisanie mieszkania u notariusza?
Składa się na to wiele czynników, w tym wartość danego obiektu czy np. wysokość taksy notarialnej. Jest ona wyliczana w następujący sposób:
- nieruchomość o wartości 10 tys.-30 tys. zł – 310 zł i 2% od nadwyżki powyżej 10 tys. zł,
- nieruchomość o wartości 30 tys.-60 tys. zł – 710 zł i 1% od nadwyżki powyżej 30 tys. zł,
- nieruchomość o wartości 60 tys.-1 mln zł – 1010 zł i 0,4% od nadwyżki powyżej 60 tys. zł,
- nieruchomość o wartości 1-2 mln zł – 4770 zł i 0,2% od nadwyżki powyżej 1 mln zł,
- nieruchomość o wartości powyżej 2 mln zł – 6 770 zł i 0,25% od nadwyżki powyżej 2 mln zł, nie więcej niż 10 000 zł.
Notarialne przepisanie domu lub mieszkania to procedura, w której trakcie korzysta się zwykle z kilku ostatnich przeliczników. Wartość taksy wynosi więc z reguły nie mniej niż kilka tysięcy złotych. Darowizna mieszkania u notariusza bywa kosztowna, ale jest niezbędna. Nie da się przekazać nieruchomości legalnie w inny sposób — taka czynność byłaby nieważna z mocy prawa.
Umowa darowizny nieruchomości – dokumenty
Do podpisania umowy darowizny nieruchomości będą potrzebne określone dokumenty. To między innymi:
- podstawa nabycia – umowa darowizny domu/mieszkania, umowa sprzedaży, postanowienie sądu, akt dziedziczenia,
- numer księgi wieczystej nieruchomości,
- dane osobowe wszystkich stron,
- informacje o nieruchomości – adres, rodzaj, powierzchnia,
- zaświadczenie z US o zapłaconym podatku od spadków i darowizn (lub o zwolnieniu z tego obowiązku),
- zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej o przysługującym prawie do lokalu.
Przepisanie mieszkania w formie darowizny nie trwa długo. Samo zebranie i przygotowanie dokumentacji może być jednak dość czasochłonne.
Darowizna nieruchomości – opłata notarialna
Wysokość opłaty notarialnej zależna jest od wartości nieruchomości, co uregulowane jest w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej. Jeśli chcą Państwo poznać szczegóły na ten temat, warto pokusić się o bezpośredni kontakt z kancelarią notarialną w Tczewie.
Jak działa Zarządca Sukcesyjny? Zarząd Sukcesyjny Przedsiębiorstwem
Zarządca sukcesyjny działa według ściśle określonych ram. Z poniższego artykułu dowiedzą się Państwo więcej na ten temat. Postaramy się również odpowiedzieć na pytanie, dlaczego warto ustanowić Zarządcę Sukcesyjnego za życia przedsiębiorcy.
Podział majątku u notariusza przed rozwodem
Coraz częściej zdarza się, iż pary decydujące się na rozwód korzystają z pomocy notariusza, by uporządkować kwestie majątkowe łączące współmałżonków jeszcze przed rozprawą rozwodową. Rozwiązanie kwestii majątku ułatwia rozwód, a forma aktu notarialnego sprzyja polubownemu dojściu do porozumienia pomiędzy stronami, nie wymaga ingerencji osób trzecich, wyraźnie skraca termin uzyskania formalnego rozwodu oraz znacząco obniża jego koszty.
Umowa darowizny – wymogi formalne
Listopad to miesiąc, w którym w sposób szczególny odczuwamy konsekwencje naszych życiowych wyborów związanych z opuszczeniem domu rodzinnego. Migrujemy, często za pracą, pozostawiając swoich bliskich niejednokrotnie o setki kilometrów od nas.
Sprzedaż nieruchomości – dokumenty niezbędne dla notariusza
Sprzedaż nieruchomości wiąże się z wieloma formalnościami, których należy dopełnić. Mamy do czynienia z koniecznością zgromadzenia dokumentacji przewidzianej przez przepisy prawa. W poniższym artykule odpowiemy na pytania dotyczące tego, co jest niezbędne do sprzedaży nieruchomości gruntowej, jakie dokumenty należy przedstawić notariuszowi przy sprzedaży mieszkania spółdzielczo-własnościowego, a jakie przy sprzedaży mieszkania własnościowego.
Umowa dożywocia
Umowa dożywocia jest rodzajem umowy cywilnoprawnej, na mocy której jedna strona w zamian za przeniesienie na jej rzecz własności nieruchomości zobowiązuje się zapewnić zbywcy dożywotnie utrzymanie. Umowę dożywocia regulują przepisy Kodeksu cywilnego, a konkretnie art. 908-916. Musi być ona zawarta w formie aktu notarialnego pod rygorem nieważności. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć na ten temat?
Umowa renty
Umowa renty opiera się na zobowiązaniu jednej ze stron, względem drugiej do określonych świadczeń okresowych w pieniądzu lub w rzeczach oznaczonych tylko co do gatunku.
Księga wieczysta – czym jest i jak ją sprawdzić?
Księga wieczysta jest dokumentem stwierdzającym, kto jest prawnym właścicielem nieruchomości. Prócz prawa własności uwidocznione są w niej wszelkie obciążenia prawne,służebności, ograniczenia w rozporządzaniu, czy ciążące na niej hipoteki. Zapewnia bezpieczeństwo prawne zarówno właścicielowi, jak i potencjalnemu nabywcy nieruchomości.
Umowa deweloperska
Umowa deweloperska to umowa zawartą między nabywcą a deweloperem, na podstawie której deweloper zobowiązuje się do wybudowania budynku oraz ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i przeniesienia własności tego lokalu oraz praw niezbędnych do korzystania z tego lokalu na nabywcę albo zabudowania nieruchomości gruntowej stanowiącej przedmiot własności lub użytkowania wieczystego domem jednorodzinnym i przeniesienia na nabywcę własności tej nieruchomości lub użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej i własności domu jednorodzinnego na niej posadowionego stanowiącego odrębną nieruchomość lub przeniesienia ułamkowej części własności tej nieruchomości wraz z prawem do wyłącznego korzystania z części nieruchomości służącej zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, a nabywca zobowiązuje się do spełnienia świadczenia pieniężnego na poczet nabycia tego prawa.
Podział majątku po rozwodzie
Podział majątku po rozwodzie może odbyć się polubownie bądź na drodze sądowej. Jeśli strony nie postanowią inaczej, to z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje wspólnota majątkowa, obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.
Zabezpieczenia osobiste wierzytelności
Zabezpieczenia osobiste, to jeden z dwóch sposobów zabezpieczeń wierzytelności. Mowa o nich, gdy wierzyciel może dochodzić długu od dłużnika głównego lub z majątku osoby, która takie zabezpieczenia ustanowiła na rzecz wierzyciela. O jakich konkretnie zabezpieczeniach mowa?
Zasiłek rodzinny
Zasiłek rodzinny ma na celu częściowe pokrycie wydatków na utrzymanie dziecka. Komu przysługuje i jaka jest jego wysokość? A także kto zgodnie z przepisami nie może go otrzymać, dowiecie się w dalszej części artykułu.
PEŁNOMOCNICTWO NOTARIALNE – PRAKTYCZNE INFORMACJE
Poprzedni artykuł traktował pełnomocnictwa notarialne: czy to w formie potwierdzenia własnoręczności podpisu na dokumencie, czy też w formie aktu notarialnego jako użyteczne na gruncie zawodowym. W niniejszym wpisie skupimy się na upoważnieniach notarialnych dotyczących sytuacji konkretnych, z którymi możemy spotkać się na co dzień w życiu prywatnym. Temat jest tym istotniejszy, że wakacje mamy w pełni i niektóre z poniższych informacji mogą okazać się Państwu przydatne w planowaniu urlopowego wypoczynku.
Służebności i ich rodzaje
Służebności są uregulowanym przez kodeks cywilny, ograniczonym prawem rzeczowym obciążającym nieruchomość. Celem służebności jest zwiększenie użyteczności innej nieruchomości lub zaspokojenie potrzeb innej osoby fizycznej.
Podział nieruchomości
Podział nieruchomości jest możliwy w określonych warunkach. Zasady podziału reguluje ustawa o gospodarce nieruchomościami, a także Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie podziału i trybu dokonywania podziałów nieruchomości. Kiedy zatem można go dokonać i jak wygląda całe postępowanie?
Zachowek – możliwość obniżenia zachowku oraz rozłożenia go na raty
Co zmieniło się w przepisach prawa spadkowego od poniedziałku, 22 maja 2023 roku? Otóż bardzo wiele! Po raz pierwszy w polskim ustawodawstwie pojawia się bowiem możliwość obniżenia zachowku oraz rozłożenia go na raty.