Umowa sprzedaży u notariusza
Notarialna umowa sprzedaży – kiedy jest potrzebna?
W polskim prawie forma aktu notarialnego obligatoryjnie jest wymagana, gdy przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu czy też prawo użytkowania wieczystego (ad solemnitatem – pod rygorem nieważności).
Na czym polega umowa sprzedaży?
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu tę rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy określoną w umowie sumę pieniędzy. Rzeczami w rozumieniu kodeksu cywilnego są tylko przedmioty materialne (art. 45 k.c.). Wydaje się, iż przy określaniu zakresu znaczeniowego rzeczy materialnych nieodzowne staje się posłużenie się ponadczasową definicją J. Wasilkowskiego zgodnie, z którą „rzeczami w rozumieniu naszego prawa cywilnego są materialne części przyrody w stanie pierwotnym lub przetworzonym na tyle wyodrębnione (w sposób naturalny lub sztuczny), że w stosunkach społeczno – gospodarczych mogą być traktowane jako dobra samoistne”.
Ustawodawca polski wprowadził pewne ograniczenia co do przedmiotu sprzedaży. Przedmiotem umowy sprzedaży nie mogą być na przykład zabytki o dużym znaczeniu dla historii całego narodu. Istnieją też rzeczy, co do których potrzebne jest spełnienie dodatkowych formalności (jak na przykład posiadanie licencji na broń palną oraz szafy pancernej na jej przechowywanie).
Nie tylko umowy sprzedaży nieruchomości czy spółdzielczych własnościowych praw do lokali wymagają udziału notariusza. Do ważności umowy sprzedaży np. udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, niezbędne jest poświadczenie przez notariusza własnoręczności podpisów stron umowy. Podobnie rzecz ma się ze zbyciem przedsiębiorstwa w rozumieniu Kodeksu cywilnego, przeniesienia własności statku stanowiącego polską własność czy przeniesienia praw do działki ogrodniczej, o których mowa w ustawie z dnia
13 grudnia 2013 roku o rodzinnych ogrodach działkowych.
Niemniej – akt notarialny zabezpiecza obie strony każdej transakcji, bowiem gwarantuje, że wszystkie dokumenty dotyczące przedmiotu sprzedaży, kwestie własności oraz wszelkich praw do niego, zostaną zawczasu gruntownie sprawdzone i wyjaśnione przed ostatecznym podpisaniem aktu.
Co wchodzi w skład umowy sprzedaży?
Umowa sprzedaży, przez niektórych określana jako umowa kupna-sprzedaży, musi zawierać określone elementy. Są to:
- strony umowy – kupująca i sprzedająca,
- ustalona cena,
- sposób płatności – gotówka, przelew, kredyt itd.,
- termin zapłaty,
- termin wydania przedmiotu.
W umowie sprzedaży powinny znaleźć się szczegółowe dane osobowe obu stron. To imiona, nazwiska, imiona rodziców, stan cywilny, numer dowodu osobistego lub paszportu, data jego ważności i organ, który wydał dokument. Konieczne jest też uwzględnienie PESEL-u i miejsce zamieszkania.
Przed podpisaniem umowy sprzedaży możliwe jest też zawarcie umowy przedwstępnej. Umieszcza się w niej warunki transakcji i termin podpisania docelowego dokumentu. To forma zabezpieczenia dla obu stron, np. w sytuacji, gdy jedna z nich stara się o przyznanie kredytu.
Umowa sprzedaży mieszkania
Notariusz Tczew umożliwia zawarcie przede wszystkim umowy sprzedaży mieszkań i domów – takich obiektów nie da się bowiem przekazać w inny sposób. Umowę zawiera się w obecności dwóch stron transakcji. Istnieje również opcja wyznaczenia pełnomocnika, jednak pełnomocnictwo także powinno zostać sporządzone w kancelarii notarialnej.
W przypadku transakcji związanych z nieruchomościami przydadzą się też inne dokumenty. To akt notarialny, wypis z rejestru lokali i gruntów oraz zaświadczenie, że nieruchomość znajduje się w strefie rewitalizacji (w przypadku lokalu mieszkalnego). Jeśli chodzi o spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania, potrzebny będzie tylko dokument potwierdzający podstawę nabycia oraz zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej.
Umowa sprzedaży garażu
Tzw. umowa kupna-sprzedaży garażu wygląda podobnie do tej dotyczącej nieruchomości mieszkalnych. Zawsze jest ona zawierana notarialnie. Dokumenty potrzebne do tego procesu zależą przede wszystkim od statusu prawnego garażu. Może być to lokal odrębny, objęty spółdzielczym prawem własnościowym lub stanowić udział w lokalu odrębnym. Zdarza się też, że garaż jest uznawany za odrębną nieruchomość lub udział w tej nieruchomości.
Umowa sprzedaży działki (umowa kupna-sprzedaży działki)
U notariusza podpisuje się też umowę sprzedaży działki. Zawiera ona podstawowe elementy, czyli informacje o posesji, znajdujących się na niej zabudowaniach, a także obu stronach transakcji i warunkach przekazania obiektu. Aby poprawnie zrealizować cały proces, konieczne jest również przygotowanie dodatkowych dokumentów.
Dokumenty potrzebne do sprzedaży działki to m.in. podstawa nabycia (akt notarialny, orzeczenie sądowe itp.), wypis z rejestru gruntów, wypis z kartoteki budynków, wypis z planu zagospodarowania przestrzennego lub zaświadczenie o jego braku, zaświadczenie na temat tego, czy działka jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją starosty określającą zadania z zakresu gospodarki leśnej, a także informacja o lokalizacji posesji w strefie rewitalizacji. Takie dokumenty będą potrzebne w przypadku działek, na których znajdują się zabudowania.
Jeśli chodzi o posesję pustą, nie trzeba przygotowywać wypisu z rejestru budynków.
Umowa sprzedaży a polskie prawo
Zgodnie z art. 158 Kodeksu cywilnego każda umowa, która ma na celu przeniesienie własności nieruchomości, musi być zawarta w formie aktu notarialnego. Tak samo jest również w sytuacji, gdy przenosi się własność w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania.
Zgodnie z obowiązującym prawem sprzedawca zobowiązuje się w umowie sprzedaży do przeniesienia na kupującego własności danego przedmiotu oraz wydania mu go. Kupujący natomiast deklaruje, że odbierze rzecz i zapłaci sprzedawcy odpowiednią cenę.
Umowa sprzedaży a hipoteka
Zdarza się, że nieruchomość będąca przedmiotem transakcji jest obciążona hipoteką. Ma to miejsce zarówno w sytuacji, gdy zadłużenie powstało z winy poprzedniego właściciela, jak i wtedy, gdy hipoteka ma zostać nałożona na nabywcę ze względu na kredyt hipoteczny. W takim przypadku w umowie powinny znaleźć się dodatkowe informacje na temat zadłużenia. Mają one na celu zapewnić pełne bezpieczeństwo transakcji obu stronom.
Jeśli hipoteka ma powstać w związku z dopiero zaciągniętym kredytem, konieczne jest dostarczenie notariuszowi potwierdzenia zawarcia umowy z bankiem.
Ile kosztuje zawarcie umowy sprzedaży u notariusza?
Koszt zawarcia umowy sprzedaży u notariusza jest wyliczany indywidualnie. Składają się na niego takie elementy jak:
- opłaty sądowe – to opłaty o stałej wartości,
- podatek od czynności cywilnoprawnych – również jest on stały, chyba że sprzedaż jest opodatkowana podatkiem VAT,
- wynagrodzenie notariusza.
Maksymalne wynagrodzenie notariusza wynika z obowiązujących przepisów – z §3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 roku w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej (Dz.U. z 2004 r., Nr 148 poz. 1564). Zależy ono od wartości przedmiotu umowy. Dla przykładu, do 3000 jest to 100 zł, a od 1 do 2 mln – 4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł.
Służebności i ich rodzaje
Służebności są uregulowanym przez kodeks cywilny, ograniczonym prawem rzeczowym obciążającym nieruchomość. Celem służebności jest zwiększenie użyteczności innej nieruchomości lub zaspokojenie potrzeb innej osoby fizycznej.
Podział nieruchomości
Podział nieruchomości jest możliwy w określonych warunkach. Zasady podziału reguluje ustawa o gospodarce nieruchomościami, a także Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie podziału i trybu dokonywania podziałów nieruchomości. Kiedy zatem można go dokonać i jak wygląda całe postępowanie?
Zachowek – możliwość obniżenia zachowku oraz rozłożenia go na raty
Co zmieniło się w przepisach prawa spadkowego od poniedziałku, 22 maja 2023 roku? Otóż bardzo wiele! Po raz pierwszy w polskim ustawodawstwie pojawia się bowiem możliwość obniżenia zachowku oraz rozłożenia go na raty.
Podział majątku wspólnego małżonków a wyprowadzka ze wspólnego mieszkania przed rozwodem
Podział majątku wspólnego małżonków ma na celu to, aby konkretne elementy majątkowe zostały własnością wyłącznie jednego z małżonków. Co jednak w sytuacji, gdy mamy do czynienia z wyprowadzką np. żony przed rozwodem ze wspólnego mieszkania?
Oszustwo w świetle kodeksu karnego
Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
Konsekwencje niepłacenia alimentów
Wiele osób pomimo nałożonego obowiązku płacenia alimentów, nie wywiązuje się z niego. Zgodnie z prawem grozi za to szereg konsekwencji. Regulują je przepisy kodeksu karnego. O jakich konkretnie konsekwencjach z tytułu niepłacenia alimentów mowa?
Zabezpieczenia rzeczowe wierzytelności
Zabezpieczenia rzeczowe wierzytelności sprawiają, że nie ma znaczenia, kto jest właścicielem wierzytelności, a wierzyciel dochodzi ich z samego przedmiotu zabezpieczenia. Jakie zabezpieczenia rzeczowe wyróżniamy i czym się charakteryzują? Co powinniśmy wiedzieć na temat hipoteki i pod jakimi postaciami ona występuje?
Profil zaufany – co to takiego?
Profil zaufany jest elektronicznym podpisem, który daje nam możliwość załatwienia pewnych spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu. W jaki sposób można założyć profil zaufany oraz dlaczego warto to zrobić?
Opinia biegłego
Opinia biegłego jest szczególnym środkiem dowodowym w postępowaniu cywilnym. Jej cechą charakterystyczną jest wysoki stopień obiektywizmu ze względu na to, że jest sporządzana przez bezstronną osobę w sporze pomiędzy stronami. Co powinniśmy wiedzieć na temat treści i formy?
Odmowa dokonania czynności notarialnej
Udając się do notariusza musimy być świadomi, iż ma on obowiązek odmówienia nam dokonania czynności notarialnej, w chwili gdy uzna, że jest ona sprzeczna z prawem. Należy mieć na uwadze, że notariusz z racji swego urzędu, czuwa ,, nad należytym zabezpieczeniem praw i słusznych interesów stron oraz innych osób, dla których czynność ta może powodować skutki prawne’’*.
Pełnomocnictwo w świetle kodeksu cywilnego
Pełnomocnictwo umożliwia osobie, która je posiada, zastępować nas przy określonej czynności. Najczęściej dotyczy ono spraw urzędowych, występowania w naszym imieniu przed sądem, czy zawierania umów. W jaki sposób następuje ustanowienie pełnomocnika, kto i w jakich okolicznościach może nim zostać? Co jeszcze warto wiedzieć o pełnomocnictwie dowiecie się w dalszej części artykułu.
O zakresie czynności notarialnych
Spectrum czynności notarialnych jest o wiele szersze, niż powszechnie przyjęło się pojmować i nie ogranicza się tylko do sporządzania aktów notarialnych. W poniższym artykule nakreślimy zarys praktyk notarialnych, by w formie ,,pigułki wiedzy’’ przybliżyć Państwu profil działalności kancelarii notarialnej.
Spadkobierca ustawowy i testamentowy
Spadkobierca zgodnie z definicją jest to podmiot, na którego przechodzi ogól praw i obowiązków po osobie zmarłej. W prawie wyróżnić możemy spadkobiercę ustawowego i testamentowego. Na czym polega różnica między nimi i kto może zostać spadkobiercą, a kto takiej możliwości nie ma? Ta wiedza przyda się każdemu!
Zniesienie współwłasności – najważniejsze informacje
Czy zniesienie współwłasności jest możliwe? Tak, choć nie we wszystkich okolicznościach. Może dojść do polubownego zniesienia współwłasności lub na drodze sądowej i to także na określonych zasadach. Z artykułu dowiecie się, jakie są sposoby jej zniesienia i na czym one polegają.
UMOWA NAJMU OKAZJONALNEGO U NOTARIUSZA
Artykuł ten kierujemy do osób, które z różnych względów ,,chciałyby, ale boją się’’ wynająć mieszkanie. Obawiają się zaostrzonych rygorów prawa lokalowego, obowiązującego w polskim prawie zakazu ,,eksmisji na bruk’’ oraz komplikacji wynikających z podpisania umowy z ewentualnymi nieuczciwymi bądź uciążliwymi lokatorami. Istnieje proste wyjście z takiej sytuacji i furtka w postaci umowy najmu okazjonalnego w formie aktu notarialnego.