Ustanowienie hipoteki przez notariusza
Ustanowienie hipoteki stanowi zabezpieczenie spłaty kredytu. Jeśli kredytobiorca nie wywiąże się z obowiązku spłaty, kredytodawca ma prawo doprowadzić do licytacji nieruchomości objętej hipoteką. Oświadczenie o ustanowieniu hipoteki umownej może być sporządzone u notariusza w formie aktu notarialnego. Na czym i ile kosztuje wpis do księgi wieczystej u notariusza?
Hipoteka to dobrowolne zobowiązanie kredytobiorcy do tego, że jeśli przestanie spłacać kredyt, to godzi się na to, że wierzyciel przejmie lub zlicytuje nieruchomość obciążoną zabezpieczeniem, by w ten sposób uzyskać spłatę pożyczonej kwoty. Ustanowienie hipoteki stanowi standardowy warunek udzielenia kredytu na zakup domu, mieszkania lub działki. Stąd jego nazwa: kredyt hipoteczny, czyli zabezpieczony hipoteką.
Czym jest hipoteka?
Hipoteka jest ograniczonym prawem rzeczowym, które stanowi zabezpieczenie dla wierzyciela w przypadku niespłacenia zobowiązania przez dłużnika. W praktyce hipoteka najczęściej chroni interesy banku, który udzielił kredytu na zakup nieruchomości (domu, mieszkania lub działki). Jeśli dłużnik przestanie spłacać kredyt, to bank jako wierzyciel hipoteczny wpisany do księgi wieczystej nieruchomości ma prawo dochodzić zaspokojenia z tego obiektu swoich wierzytelności.
„Dochodzenie zaspokojenia” to określenie stosowane przez prawników. W praktyce chodzi o umożliwienie mu odzyskania pieniędzy, które pożyczył dłużnikowi. Osoby, które systematycznie opóźniają się ze spłatą rat kredytu hipotecznego lub całkowicie przestają go spłacać, muszą się liczyć z tym, że bank najpierw wypowie umowę, a jeśli dłużnik nie spłaci pożyczonych pieniędzy w wyznaczonym terminie, do sprawy włączy się komornik. Zajmie on nieruchomość i wystawi ją na licytację. Pozyskane w ten sposób pieniądze zostaną przeznaczone na spłatę zobowiązania kredytobiorcy.
Zasady dotyczące hipoteki znajdują się w Ustawie z dnia 6 lipca 1982 roku o księgach wieczystych i hipotece. Kluczowy jest art. 65, który stanowi, że w celu zabezpieczenia oznaczonej wierzytelności wynikającej z określonego stosunku prawnego, np. z umowy kredytowej, nieruchomość można obciążyć prawem, na mocy którego wierzyciel może dochodzić zaspokojenia z nieruchomości.
Rozróżnia się trzy rodzaje hipotek: umowną, przymusową i ustawową. Zajmiemy się tym pierwszym wariantem.
Ustanowienie hipoteki przez notariusza
Ustanowienie hipoteki umownej u notariusza polega na przygotowaniu jednostronnego oświadczenia kredytobiorcy. Dokument sporządzany jest w formie pisemnej i określa stosunki prawne oraz wynikające z nich wierzytelności objęte zabezpieczeniem.
Oświadczenie o ustanowieniu hipoteki powinno zawierać następujące dane:
- w przypadku osób prawnych: dane podmiotu, numer KRS, aktualna umowa lub statut spółki
- w przypadku osób fizycznych: imiona i nazwisko, imiona rodziców, PESEL, rodzaj, seria i numer dokumentu tożsamości, adres zamieszkania, stan cywilny
- w przypadku udziału pełnomocnika: oryginał pełnomocnictwa
- jeśli między małżonkami istnieje rozdzielność majątkowa, potrzebny jest także wypis aktu notarialnego umowy majątkowej małżeńskiej.
Dokumenty potrzebne do ustanowienia hipoteki
Do ustanowienia hipoteki przez notariusza potrzebne są:
- numer księgi wieczystej nieruchomości,
- umowa kredytowa lub inny dokument, z którego wynika obowiązek zabezpieczenia wierzytelności w formie hipoteki,
- oświadczenie banku do ustanowienia hipoteki (do pobrania w banku),
- dokument tożsamości kredytobiorcy (dowód osobisty lub paszport),
- w przypadku osób prawnych: odpis z KRS oraz uchwały odpowiednich organów osób prawnych.
Jeśli nieruchomość została nabyta w drodze spadku lub zasiedzenia przed 1 stycznia 2007 r. albo w drodze darowizny, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, spadku, zasiedzenia po 1 stycznia 2007 r., wymagane jest również zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego, które potwierdza, iż nabycie jest zwolnione od podatku, że należny podatek został zapłacony lub że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia.
Jak ustanowić hipotekę umowną?
Działania zmierzające do ustanowienia hipoteki umownej u notariusza:
- Kredytobiorca składa oświadczenie, że zgadza się na ustanowienie zabezpieczenia (hipoteki) na nieruchomości. Oświadczenie takie wymaga sporządzenia dokumentu w formie aktu notarialnego.
- Notariusz składa wniosek o wpis hipoteki do księgi wieczystej.
- Wydział wieczystoksięgowy rozpoznaje wniosek i jeśli nie ma zastrzeżeń, dokonuje wpisu hipoteki do centralnej bazie ksiąg wieczystych. Strony są powiadamiane o uzyskaniu wpisu.
Taksa notarialna za ustanowienie hipoteki
Wynagrodzenie notariusza z tytułu oświadczenia o ustanowieniu hipoteki jest uregulowane rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej (Dz. U. z 2013r. poz. 237) i wynosi połowę stawki maksymalnej, z wyjątkiem oświadczenia o ustanowieniu hipoteki w celu zabezpieczenia kredytu bankowego udzielonego na budownictwo mieszkaniowe, zakup domu mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego albo na działalność gospodarczą – wtedy wynosi ono jedną czwartą stawki maksymalnej.
Do tego osoba, która staje do aktu notarialnego (w praktyce kupujący, bo to on płaci wynagrodzenie notariusza za dokonanie czynności) płaci 200 zł opłaty sądowej za wpis hipoteki do księgi wieczystej oraz podatek od czynności cywilnoprawnych w kwocie 19 zł w przypadku wierzytelności o wysokości nieustalonej względnie 0,1 % w przypadku wierzytelności istniejących od kwoty zabezpieczonej wierzytelności. Wykreślenie hipoteki kosztuje 100 zł.
Odrzucenie spadku – co należy wiedzieć?
Odrzucenie spadku jest możliwe i niekiedy konieczne. W poniższym artykule odpowiemy na pytanie, w jakich okolicznościach może ono nastąpić. Dlaczego warto w tej sytuacji zwrócić się do notariusza? No i najważniejsze – kto i w jaki sposób może odrzucić spadek? Pamiętajmy, że spadek nie zawsze jest tożsamy z szybkim wzbogaceniem się, choć często mylnie jest on tak pojmowany. Co w sytuacji, gdy mamy otrzymać w spadku długi?
Akt notarialny – co powinien zawierać?
Akt notarialny ma swoją strukturę, a więc sposób rozmieszczenia elementów składowych, które są jego nieodłączną częścią. Z artykułu dowiedzą się Państwo, z czego musi być zbudowany akt notarialny, co w sytuacji, gdy akt notarialny zawiera przeniesienie, zmianę lub zrzeczenie się prawa ujawnionego w księdze wieczystej.
O poufnym charakterze czynności notarialnych
Notariusz, z racji wykonywanego zawodu, jest zobligowany prawem do zachowania tajemnicy służbowej. Obowiązek dochowania tajemnicy służbowej nie ustaje nawet po zaprzestaniu pełnienia funkcji notariusza, czy też likwidacji kancelarii, której pracownicy także winni go przestrzegać.
O wypisie aktu notarialnego
Oryginał aktu notarialnego pozostaje w kancelarii notarialnej przez dziesięć lat, po tym okresie jest przekazywany do sądu wieczystoksięgowego. Strony otrzymują wypisy, które posiadają moc prawną oryginału i są jego dosłownym powtórzeniem. Można w każdym momencie zwrócić się do kancelarii notarialnej o wydanie wypisu, o ile oczywiście, przysługuje nam do tego prawo.
O korzyściach płynących ze współpracy z notariuszem – cześć II
W poprzedniej części artykułu wykazaliśmy, w odrobinę przewrotny sposób, iż doświadczenie życiowe uczy, że należy przeciwdziałać nierozważnym i lekkomyślnym działaniom. Zabezpieczamy i planujemy przyszłość swoją oraz swoich najbliższych w sferze materialnej i duchowej. Coraz częściej korzystamy z pomocy doradców rozmaitych profesji: bankowych, ubezpieczeniowych, podatkowych. Posiadanie fachowego wsparcia w każdej niemal dziedzinie życia, staje się normą. Do grona ,,swoich’’ lekarzy, spowiedników, fryzjerów, powoli dołączają trenerzy personalni, psychoterapeuci, dietetycy. Jest to dowód nie tyle wzbogacania się Polaków, ile – rozwoju świadomości społecznej, za którym w naturalny sposób winien postępować wzrost kultury prawnej.
O korzyściach płynących ze współpracy z notariuszem – część I
BLOG Od dziecka, na drodze własnych i cudzych doświadczeń uczymy się, że każde nasze działanie przynosi konsekwencje w postaci swoich skutków. Akcja przeradza się w reakcję, jak w przypadku sporządzenia przez Bolesława Krzywoustego testamentu,...
O początkach instytucji notariatu w wielkim skrócie
Zalążków instytucji notarialnych należy doszukiwać się w zamierzchłych czasach starożytności, kiedy to krystalizujące się prawo rzymskie, będąc pod niebagatelnym wpływem prawodawstwa państw hellenistycznych, ewoluowało do postaci skodyfikowanej. Siłą rzeczy pociągało to za sobą rozbudowę aparatu biurokratycznego, w którym coraz silniejszą pozycję zajmują wyspecjalizowani i posiadający koncesję władz – tabelliones – urzędnicy sporządzający dokumenty stwierdzające dokonanie czynności prawnej, testamenty, podania, skargi i odwołania od decyzji organów administracji.
O wizycie ,,statystycznego Polaka’’ w kancelarii notarialnej
W tej materii dane są bezwzględne i przerażające równocześnie. Otóż: tzw. ,,przeciętny Polak’’ odwiedza kancelarię notarialną raz w życiu. Niby każdy ma świadomość posiadania konstytucyjnie zagwarantowanego prawa do rozporządzania własnym majątkiem, a o ,,świętym prawie własności’’ głośno bywa przy okazji afer reprywatyzacyjnych, statystyki – ani drgną!
Taksa notarialna – mity i fakty
O niebotycznych wynagrodzeniach pobieranych przez notariuszy krążą legendy. Trudno dociec, kto jest ich autorem, skoro, jak wykazano w poprzednim artykule, ,,Statystyczny Polak’’ bywa gościem nader rzadko spotykanym w kancelarii notarialnej. Niemniej; mit istnieje i pora się z nim rozprawić za pomocą faktów, czyli bezwzględnie.
Przesunięcia majątkowe między małżonkami
Z chwilą zawarcia związku małżeńskiego w myśl ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy, pomiędzy małżonkami powstaje wspólność majątkowa, zwana również wspólnością ustawową, która obejmuje przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje lub jedno z małżonków.
W przypadku zawarcia związku małżeńskiego, gdzie przyszli małżonkowie podpisali umowę majątkową małżeńską wprowadzającą w ich związku małżeńskim rozdzielność majątkową, zarówno majątek nabyty przed zawarciem umowy, jak i majątek nabyty później stanowi własność i majątek osobisty jednego z małżonków.
Laureat konkursu Orły Prawa 2019
Kancelaria Notarialna Jolanty Cejrowskiej kolejny rok z rzędu zostaje laureatem Orłów Prawa 2019.Kryterium wygranej w rankingu były m.in opinie internautów z portali społecznościowych i wyszukiwarki Google.Serdecznie dziękujemy za wyrazy sympatii i uznanie wysokiej jakości naszych usług.
Zwolnienie od kosztów notarialnych
Dysponowanie majątkiem wiąże się z wydatkami, których z różnych względów, uniknąć nie sposób (czego dowiedliśmy w artykule z 22 lutego 2018 roku zatytułowanym
,,O taksie notarialnej – mity i fakty’’). Do tematu postanowiliśmy jednak powrócić, z uwagi na informacje, które do nas docierają.
Notarialne poświadczenie pozostawania przy życiu oraz poświadczenie pozostawania osoby w określonym miejscu
Ostatnim rodzajem poświadczenia dokonywanego przez notariusza jest poświadczenie pozostawania konkretnej osoby przy życiu w danym czasie lub jej przebywania w określonym miejscu oraz czasie. Poświadczenia tego typu wydawane są w celu potwierdzenia stanu faktycznego, co może mieć znaczenie formalne w sprawach administracyjnych, kwestiach spadkowych lub świadczeniach ubezpieczeniowych, na przykład związanych z wypłatą zagranicznych odszkodowań, rent czy emerytur.
Data pewna, czyli poświadczenie daty okazania dokumentu
Kontynuując wątek poświadczeń w praktyce notarialnej należy wspomnieć
o notarialnym poświadczeniu daty okazania dokumentu, tzw. daty pewnej, która stanowi zabezpieczenie przed antydatowaniem dokumentów. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza w kwestiach dowodowych – wykazuje się w ten sposób, że dany dokument istniał w czasie, kiedy okazano go notariuszowi. Dzięki niej wiemy, że w danej dacie dokument faktycznie funkcjonował i niemożliwym jest udowodnienie zarzutu, jakoby został sfałszowany poprzez wystawienie z datą wcześniejszą.
O zakupie nieruchomości w związku partnerskim
Decydując się na zakup mieszkania w związku nieformalnym istotnym jest ustalenie, w jaki sposób transakcja będzie finansowana i w jakich częściach ułamkowych zapisana zostanie własność nieruchomości. Zakup mieszkania przez osoby, które żyją w związku partnerskim polega na nabyciu nieruchomości w udziałach ułamkowych.