Umowa zamiany – czym jest i kiedy można ją zastosować?
Polskie prawo uwzględnia różne typy umów. Nie zawsze zakładają one jednak przekazanie przedmiotu lub nieruchomości w zamian za pieniądze. Niekiedy stosuje się bowiem umowę zamiany, która zakłada wymienienie się dobrami zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami. Co powinien zawierać taki dokument?
Definicja umowy zamiany
Przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Może ona dotyczyć zarówno przedmiotów fizycznych, najczęściej o dużej wartości, jak i nieruchomości – domów, mieszkań czy działek.
Kwestie związane z umową zamiany reguluje prawo dotyczące sprzedaży. Jeśli więc w trakcie realizacji transakcji pojawią się jakiekolwiek wątpliwości, należy kierować się właśnie tymi przepisami.
Istnieje kilka rodzajów umowy zamiany. Są to:
- umowa konsensualna – dwie strony składają zgodne oświadczenia woli,
- umowa kauzalna – istnieje przyczyna przysporzenia,
- umowa wzajemna – zobowiązanie jednej ze stron jest odpowiednikiem zobowiązania drugiej strony umowy zamiany.
Forma umowy zamiany
Umowa zamiany może przyjmować różne formy. Jeśli dotyczy nieruchomości, konieczne jest uwzględnienie aktu notarialnego – tylko w taki sposób możliwe jest przeniesienie własności dotyczącej domu, mieszkania, działki czy innego obiektu budowlanego. Umowa zamiany nieruchomości wiąże się również z ustaleniem terminu wizyty u notariusza, w której muszą wziąć udział wszystkie strony transakcji.
Umowa zamiany samochodu czy innej ruchomości może mieć prostszą formę. Wystarczy przygotować dokument, w którym znajdą się wszystkie ustalenia dotyczące transakcji. W Polsce umowa ustna ma moc prawną, ale w razie konfliktów znacznie trudniej jest udowodnić jej istnienie. Z tego powodu najlepszym pomysłem jest przygotowanie pisemnego dokumentu w kilku kopiach (dla każdej ze stron), które zostaną podpisane przy realizacji transakcji.
Umowa zamiany nieruchomości
Umowa zamiany nieruchomości wymaga sporządzenia aktu notarialnego. Jeśli wymieniane obiekty różnią się od siebie wartością, konieczna jest dopłata przez jedną ze stron. W dokumencie sporządzanym w toku tej transakcji muszą znaleźć się informacje na temat:
- wartości wszystkich przedmiotów umowy,
- danych osobowych wszystkich stron,
- terminów i kwot zapłaty,
- terminów wydania przedmiotów umowy.
Konieczne jest też sporządzenie wniosku wieczystoksięgowego do właściwych ksiąg wieczystych. Często wymiana tego typu wymaga również zatrudnienia rzeczoznawcy majątkowego, który wyceni obie nieruchomości. Do dokumentacji trafiającej do notariusza musi zostać dołączony przygotowany przez niego operat szacunkowy.
Umowa zamiany samochodu
Zamiana działek, mieszkań czy domów to nie wszystko. Umowa ta może dotyczyć też ruchomości – najczęściej pojazdów. W takim przypadku nie ma konieczności sporządzania aktu notarialnego. Wystarczy dokument (podobny do umowy sprzedaży), który zawiera następujące informacje:
- dane osobowe właścicieli zamienianych pojazdów,
- opisy obu pojazdów wraz z marką, numerami rejestracyjnymi i rocznikami,
- numery VIN i oznaczenia modeli samochodów,
- ewentualne wady aut.
Istnieje opcja podpisania umowy auta z dopłatą. Takie rozwiązanie jest stosowane w sytuacji, gdy oba pojazdy znacznie różnią się od siebie wartością. Wówczas jedna ze stron musi dopłacić różnicę, najczęściej w postaci gotówki lub przelewu.
Niezależnie od tego, czy podpiszesz umowę zamiany bez dopłaty, czy z dopłatą, podczas transakcji muszą zostać przekazane wszystkie dokumenty związane z pojazdami. Mowa tu o potwierdzeniach opłacenia OC, dowodach rejestracyjnych i ewentualnych kartach pojazdu. Należy też przekazać kluczyki i podać ich liczbę w umowie. Umowę zamiany można podpisać z pomocą notariusza w Tczewie.
Umowa zamiany a podatek
Jeśli chodzi o umowę zamiany, podatek jest wyliczany na podstawie przepisów o czynnościach cywilnoprawnych. Najczęściej wynosi on 2% wartości zamienianego przedmiotu – zwłaszcza w przypadku nieruchomości.
Odrzucenie spadku – co należy wiedzieć?
Odrzucenie spadku jest możliwe i niekiedy konieczne. W poniższym artykule odpowiemy na pytanie, w jakich okolicznościach może ono nastąpić. Dlaczego warto w tej sytuacji zwrócić się do notariusza? No i najważniejsze – kto i w jaki sposób może odrzucić spadek? Pamiętajmy, że spadek nie zawsze jest tożsamy z szybkim wzbogaceniem się, choć często mylnie jest on tak pojmowany. Co w sytuacji, gdy mamy otrzymać w spadku długi?
Akt notarialny – co powinien zawierać?
Akt notarialny ma swoją strukturę, a więc sposób rozmieszczenia elementów składowych, które są jego nieodłączną częścią. Z artykułu dowiedzą się Państwo, z czego musi być zbudowany akt notarialny, co w sytuacji, gdy akt notarialny zawiera przeniesienie, zmianę lub zrzeczenie się prawa ujawnionego w księdze wieczystej.
O poufnym charakterze czynności notarialnych
Notariusz, z racji wykonywanego zawodu, jest zobligowany prawem do zachowania tajemnicy służbowej. Obowiązek dochowania tajemnicy służbowej nie ustaje nawet po zaprzestaniu pełnienia funkcji notariusza, czy też likwidacji kancelarii, której pracownicy także winni go przestrzegać.
O wypisie aktu notarialnego
Oryginał aktu notarialnego pozostaje w kancelarii notarialnej przez dziesięć lat, po tym okresie jest przekazywany do sądu wieczystoksięgowego. Strony otrzymują wypisy, które posiadają moc prawną oryginału i są jego dosłownym powtórzeniem. Można w każdym momencie zwrócić się do kancelarii notarialnej o wydanie wypisu, o ile oczywiście, przysługuje nam do tego prawo.
O korzyściach płynących ze współpracy z notariuszem – cześć II
W poprzedniej części artykułu wykazaliśmy, w odrobinę przewrotny sposób, iż doświadczenie życiowe uczy, że należy przeciwdziałać nierozważnym i lekkomyślnym działaniom. Zabezpieczamy i planujemy przyszłość swoją oraz swoich najbliższych w sferze materialnej i duchowej. Coraz częściej korzystamy z pomocy doradców rozmaitych profesji: bankowych, ubezpieczeniowych, podatkowych. Posiadanie fachowego wsparcia w każdej niemal dziedzinie życia, staje się normą. Do grona ,,swoich’’ lekarzy, spowiedników, fryzjerów, powoli dołączają trenerzy personalni, psychoterapeuci, dietetycy. Jest to dowód nie tyle wzbogacania się Polaków, ile – rozwoju świadomości społecznej, za którym w naturalny sposób winien postępować wzrost kultury prawnej.
O korzyściach płynących ze współpracy z notariuszem – część I
BLOG Od dziecka, na drodze własnych i cudzych doświadczeń uczymy się, że każde nasze działanie przynosi konsekwencje w postaci swoich skutków. Akcja przeradza się w reakcję, jak w przypadku sporządzenia przez Bolesława Krzywoustego testamentu,...
O początkach instytucji notariatu w wielkim skrócie
Zalążków instytucji notarialnych należy doszukiwać się w zamierzchłych czasach starożytności, kiedy to krystalizujące się prawo rzymskie, będąc pod niebagatelnym wpływem prawodawstwa państw hellenistycznych, ewoluowało do postaci skodyfikowanej. Siłą rzeczy pociągało to za sobą rozbudowę aparatu biurokratycznego, w którym coraz silniejszą pozycję zajmują wyspecjalizowani i posiadający koncesję władz – tabelliones – urzędnicy sporządzający dokumenty stwierdzające dokonanie czynności prawnej, testamenty, podania, skargi i odwołania od decyzji organów administracji.
O wizycie ,,statystycznego Polaka’’ w kancelarii notarialnej
W tej materii dane są bezwzględne i przerażające równocześnie. Otóż: tzw. ,,przeciętny Polak’’ odwiedza kancelarię notarialną raz w życiu. Niby każdy ma świadomość posiadania konstytucyjnie zagwarantowanego prawa do rozporządzania własnym majątkiem, a o ,,świętym prawie własności’’ głośno bywa przy okazji afer reprywatyzacyjnych, statystyki – ani drgną!
Taksa notarialna – mity i fakty
O niebotycznych wynagrodzeniach pobieranych przez notariuszy krążą legendy. Trudno dociec, kto jest ich autorem, skoro, jak wykazano w poprzednim artykule, ,,Statystyczny Polak’’ bywa gościem nader rzadko spotykanym w kancelarii notarialnej. Niemniej; mit istnieje i pora się z nim rozprawić za pomocą faktów, czyli bezwzględnie.
Przesunięcia majątkowe między małżonkami
Z chwilą zawarcia związku małżeńskiego w myśl ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy, pomiędzy małżonkami powstaje wspólność majątkowa, zwana również wspólnością ustawową, która obejmuje przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje lub jedno z małżonków.
W przypadku zawarcia związku małżeńskiego, gdzie przyszli małżonkowie podpisali umowę majątkową małżeńską wprowadzającą w ich związku małżeńskim rozdzielność majątkową, zarówno majątek nabyty przed zawarciem umowy, jak i majątek nabyty później stanowi własność i majątek osobisty jednego z małżonków.
Laureat konkursu Orły Prawa 2019
Kancelaria Notarialna Jolanty Cejrowskiej kolejny rok z rzędu zostaje laureatem Orłów Prawa 2019.Kryterium wygranej w rankingu były m.in opinie internautów z portali społecznościowych i wyszukiwarki Google.Serdecznie dziękujemy za wyrazy sympatii i uznanie wysokiej jakości naszych usług.
Zwolnienie od kosztów notarialnych
Dysponowanie majątkiem wiąże się z wydatkami, których z różnych względów, uniknąć nie sposób (czego dowiedliśmy w artykule z 22 lutego 2018 roku zatytułowanym
,,O taksie notarialnej – mity i fakty’’). Do tematu postanowiliśmy jednak powrócić, z uwagi na informacje, które do nas docierają.
Notarialne poświadczenie pozostawania przy życiu oraz poświadczenie pozostawania osoby w określonym miejscu
Ostatnim rodzajem poświadczenia dokonywanego przez notariusza jest poświadczenie pozostawania konkretnej osoby przy życiu w danym czasie lub jej przebywania w określonym miejscu oraz czasie. Poświadczenia tego typu wydawane są w celu potwierdzenia stanu faktycznego, co może mieć znaczenie formalne w sprawach administracyjnych, kwestiach spadkowych lub świadczeniach ubezpieczeniowych, na przykład związanych z wypłatą zagranicznych odszkodowań, rent czy emerytur.
Data pewna, czyli poświadczenie daty okazania dokumentu
Kontynuując wątek poświadczeń w praktyce notarialnej należy wspomnieć
o notarialnym poświadczeniu daty okazania dokumentu, tzw. daty pewnej, która stanowi zabezpieczenie przed antydatowaniem dokumentów. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza w kwestiach dowodowych – wykazuje się w ten sposób, że dany dokument istniał w czasie, kiedy okazano go notariuszowi. Dzięki niej wiemy, że w danej dacie dokument faktycznie funkcjonował i niemożliwym jest udowodnienie zarzutu, jakoby został sfałszowany poprzez wystawienie z datą wcześniejszą.
O zakupie nieruchomości w związku partnerskim
Decydując się na zakup mieszkania w związku nieformalnym istotnym jest ustalenie, w jaki sposób transakcja będzie finansowana i w jakich częściach ułamkowych zapisana zostanie własność nieruchomości. Zakup mieszkania przez osoby, które żyją w związku partnerskim polega na nabyciu nieruchomości w udziałach ułamkowych.