Podział majątku u notariusza przed rozwodem

utworzone przez | 30 marca 2025 | Czynności notarialne

Coraz częściej zdarza się, iż pary decydujące się na rozwód korzystają z pomocy notariusza, by uporządkować kwestie majątkowe łączące współmałżonków jeszcze przed  rozprawą rozwodową. Rozwiązanie kwestii majątku ułatwia rozwód, a forma aktu notarialnego sprzyja polubownemu dojściu do porozumienia pomiędzy stronami, nie wymaga ingerencji osób trzecich, wyraźnie skraca termin uzyskania formalnego rozwodu oraz znacząco obniża jego koszty. 

Zgodnie z prawem, podziału majątku można dokonać tylko wtedy, gdy znika wspólność ustawowa. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby uczynić to w trakcie trwania małżeństwa poprzez ustanowienie rozdzielności majątkowej

Majątek wspólny, majątek odrębny

Z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje ustawowa wspólność majątkowa (wyjątkiem jest sytuacja, w której małżonkowie od razu zawrą umowę rozdzielności majątkowej, zwaną popularnie intercyzą). Zalicza się do niej przede wszystkim dochody, ale także przedmioty zakupione przez jednego lub obu małżonków w trakcie trwania małżeństwa. Wszystko, czego nie można zaliczyć do majątku wspólnego, stanowi majątek osobisty małżonków.

Wspólność majątkowa powstaje z mocy samego prawa – nie wymaga dokonywania żadnych czynności prawnych. Regulują ją przepisy Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

Umowa o podział majątku wspólnego przed rozwodem

Umowny podział majątku może być dokonany przez małżonków w dowolnej formie. Jeśli jednak w skład majątku wspólnego wchodzi nieruchomość, to podział majątku wspólnego przed rozwodem należy przeprowadzić w formie aktu notarialnego.

Niezależnie od tego, czy w skład majątku wchodzi nieruchomość, warto przemyśleć zasadność skorzystania ze wsparcia notariusza. Akt notarialny stanowi gwarancję pełnego zabezpieczenia interesów stron i jest bardzo trudny do podważenia w przyszłości. Notariusz zadba, aby umowa o podział majątku wspólnego objęła wszystkie potencjalne roszczenia.

Podział majątku wspólnego przed rozwodem przybiera formę aktu notarialnego, w którym strony określają składniki majątku wspólnego oraz ich wartość. W umowie małżonkowie mogą również dokonać rozliczenia nakładów poczynionych z ich majątków odrębnych na majątek wspólny.

Notarialny podział majątku przed rozwodem

Z  praktyki notarialnej wynika, że na ten krok decydują się osoby pragnące rozwieść się bez orzekania o winie albo pary, które samodzielnie doszły do kompromisu w kwestii podziału zgromadzonego wspólnie majątku. Zgłaszają się też małżeństwa, które chcą przed rozwodem rozstrzygnąć finansowe zawiłości związane na przykład z posiadaniem  nieruchomości obciążonej kredytem. Bywa i tak, że byli partnerzy próbują podzielić się majątkiem pod pewnymi warunkami. I choć tego typu postulatów nie można zawrzeć w notarialnym akcie podziału majątku, zawsze jednak można skonstruować przedwstępną umowę o podział majątku.

W kancelarii notarialnej w Tczewie nie ma sytuacji bez wyjścia – o ile istnieje chęć porozumienia pomiędzy stronami umowy. Złożenie zgodnych oświadczeń woli w obecności notariusza i podpisanie aktu notarialnego definitywnie zamyka kwestie majątkowe rozstającego się małżeństwa. 

Nieważność testamentu

Nieważność testamentu może wystąpić w kilku przypadkach, które szerzej opiszemy w tym artykule. Przede wszystkim może się to wiązać z różnymi rodzajami wad testamentu, a wykazanie jego nieważności skutkuje jego podważeniem. Co w takim razie warto wiedzieć w tym zakresie?

Wypis aktu notarialnego

Oryginał aktu notarialnego pozostaje w kancelarii notarialnej przez dziesięć lat, po tym okresie jest przekazywany do sądu wieczystoksięgowego. Strony otrzymują wypisy, które posiadają moc prawną oryginału i są jego dosłownym powtórzeniem. Można w każdym momencie zwrócić się do kancelarii notarialnej o wydanie wypisu, o ile oczywiście, przysługuje nam do tego prawo.

Protokół notarialny

Protokół notarialny to formalny zapis potwierdzający dokonanie różnych działań prawnych. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie wiarygodności i bezpieczeństwa prawnego transakcji, ale może także stanowić podstawę do egzekwowania praw i roszczeń wynikających z umów. Za pomocą protokołu notarialnego można także usunąć drobne błędy, które znalazły się w innym akcie notarialnym.

Poświadczenie własnoręczności podpisu

Notarialne poświadczenie podpisu to procedura, w której notariusz oficjalnie potwierdza autentyczność podpisu osoby na dokumencie. Poświadczenie minimalizuje ryzyko, że osoba, na którą wskazuje podpis, w przyszłości zaprzeczy, że to ona go złożyła. Sporządzone przez notariusza poświadczenie daje pewność prawną i chroni strony przed potencjalnymi sporami dotyczącymi autentyczności dokumentu.

Akt poświadczenia dziedziczenia u notariusza

Sporządzony przez notariusza akt poświadczenia dziedziczenia jest jednym ze sposobów potwierdzenia tego, kto został powołany do spadku i w jakiej jego części. To procedura szybsza i tańsza niż postępowanie sądowe, ale wymaga zgody wszystkich spadkobierców. Kiedy możliwe jest stwierdzenie nabycia spadku u notariusza? Ile kosztuje akt poświadczenia dziedziczenia?

Umowa warunkowa sprzedaży

Umowa warunkowa sprzedaży nieruchomości to porozumienie, w którym właściciel nieruchomości zobowiązuje się do przeniesienia jej własności na kupującego, lecz czyni to pod jakimś warunkiem. Gdy ten warunek zostanie spełniony, strony zawrą drugą umowę, która już w sposób bezwarunkowy przenosi własność na kupującego.

Ustanowienie hipoteki przez notariusza

Ustanowienie hipoteki stanowi zabezpieczenie spłaty kredytu. Jeśli kredytobiorca nie wywiąże się z obowiązku spłaty, kredytodawca ma prawo doprowadzić do licytacji nieruchomości objętej hipoteką. Oświadczenie o ustanowieniu hipoteki umownej może być sporządzone u notariusza w formie aktu notarialnego. Na czym i ile kosztuje wpis do księgi wieczystej u notariusza?

Darowizna nieruchomości

Darowizna nieruchomości polega na obdarowaniu kogoś majątkiem, co bezpośrednio wiąże się z  przeniesieniem prawa własności nieruchomości i wymaga zawarcia stosownego aktu notarialnego sporządzonego przez notariusza. W sytuacji, gdy dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta – konieczne jest złożenie wniosku o dokonanie wpisu. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć na temat darowizny nieruchomości?

Testament u notariusza

Testament można sporządzić samodzielnie albo w formie aktu notarialnego. Nie można powiedzieć, że któryś z testamentów jest „lepszy” albo „bardziej zgodny z prawem”, bo oba rodzą skutki prawne. Czym więc różnią się między sobą?

Notarialne poświadczenie zgodności z oryginałem

Formalności towarzyszą nam przez całe życie, od metryki urodzin aż po akt zgonu – nasze życie jest udokumentowane. Nic zatem dziwnego, że z warunkiem przedłożenia wymaganych prawem dokumentów spotkamy się niemal na każdym kroku. Dlatego też jedną z najczęstszych, obok sporządzania aktów notarialnych, czynnością dokonywaną przez notariusza jest stwierdzenie zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym pierwowzorem dokumentu.

Depozyt notarialny – czym jest I czy warto z niego skorzystać?

Depozyt notarialny stanowi formę zabezpieczenia i jest najczęściej używany w przypadku transakcji sprzedaży nieruchomości. Może być to jednak również usługa świadczona w ramach czynności notarialnych, która polega na przyjęciu na przechowanie, a następnie wydanie wskazanej osobie pieniędzy lub innych rzeczy, o których przeczytają Państwo w dalszej części artykułu.

Księga wieczysta – co zawiera i jak ją czytać?

Księga wieczysta dzieli się na cztery działy. Warto wiedzieć jakie informacje znajdują się w poszczególnych działach księgi wieczystej. Tylko wtedy możliwe jest szybkie odszukanie interesujących danych. Najczęściej korzysta się z działu trzeciego. Są tam wpisane informacje dotyczące między innymi służebności, roszczeń z umów przedwstępnych czy te o wszczęcia postępowania egzekucyjnego.

Umowa alimentacyjna w formie aktu notarialnego

Dozwolone w prawie polskim zawarcie umowy o alimenty w formie aktu notarialnego, bywa w wielu przypadkach znacznie bardziej korzystne niż kierowanie sprawy do sądu. Decydując się na tę formę polubownego rozwiązania kwestii finansowych – obie strony umowy mogą samodzielnie i w miarę szybko ustalić: wysokość alimentów, termin oraz formę ich płatności.

Dział spadku

Dział spadku jest pojęciem prawnym oznaczającym określenie wartości wchodzącego w skład spadku, a także jego podziale pomiędzy poszczególnymi spadkobiercami. O spadku słyszeli wszyscy, czym jest jednak dział spadku i w jaki sposób następuje? Krótko mówiąc: jak podzielić spadek między spadkobierców? Czy musi być pełny, czy częściowy, przeprowadzony w sądzie, a może u notariusza?