Podział majątku po rozwodzie
Podział majątku po rozwodzie może odbyć się polubownie bądź na drodze sądowej. Jeśli strony nie postanowią inaczej, to z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje wspólnota majątkowa, obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.
Podział majątku po rozwodzie – elementy majątku wspólnego
Podział majątku wspólnego obejmuje składniki majątkowe, które były elementami majątku wspólnego, w chwili ustania wspólności ustawowej i które istnieją w chwili dokonywania podziału, tj. wydania orzeczenia.
Powyższe, nie oznacza jednakże, że w postępowaniu o podział majątku wspólnego nie można uwzględnić tych składników majątku, które np. wskutek działań jednego z małżonków, zostały utracone bądź zbyte – jeszcze w trakcie trwania wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej albo już po jej ustaniu. Jeśli bowiem jeden z małżonków doprowadzi do rozmyślnego zniszczenia lub wyzbycia się określonych składników majątku wspólnego ze szkodą dla rodziny, to przy ustalaniu masy podziału wartość uszczuplonego majątku powinna mieć wpływ na rozliczenie pieniężne między podmiotami tego majątku albo np. na ustalenie nierównych udziałów małżonków w majątku wspólnym.
W postępowaniu o podział majątku wspólnego po ustaniu wspólności majątkowej między małżonkami sąd rozstrzyga również o wzajemnych rozliczeniach byłych małżonków.
Podział majątku po rozwodzie – na co zwrócić uwagę?
W trakcie trwania wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej, żaden z małżonków nie może żądać dokonania podziału majątku wspólnego. Podziału majątku wspólnego u notariusza, małżonkowie mogą dokonać dopiero: po zniesieniu wspólności ustawowej – np. w ramach rozwodu bądź separacji albo w trakcie trwania małżeństwa po ustaniu wspólności majątkowej – np. jeśli nastąpi ustanowienie rozdzielności majątkowej).
Strony w umowie o podział majątku, wymieniają składniki majątku i określają komu poszczególne elementy przypadają oraz decydują o wielkości ewentualnych dopłat. Byli małżonkowie unikają w ten sposób konieczności powołania biegłego do wyceny wartości poszczególnych składowych majątku. Wszystkie czynności można przeprowadzić w trakcie jednej wizyty u notariusza, co trwa zdecydowanie krócej niż w przypadku postępowania sądowego.
W przypadku podziału majątku u notariusza nie przewiduje się możliwości zmiany swojego stanowiska, ze względu na wymóg zgodnego wniosku stron.
Metody podziału majątku po rozwodzie
Istnieje kilka metod podziału majątku u notariusza w Tczewie. Strony mogą zdecydować się na:
- rozdzielenie poszczególnych elementów majątku – to rozwiązanie, które generuje najmniej wątpliwości, ale jest czasochłonne. Wymaga przeanalizowania dokładnego składu majątku i określenia, do kogo trafią poszczególne rzeczy,
- rozdzielenie składników majątku i spłacenie drugiej strony – w takim przypadku wartościowy przedmiot trafia do jednej ze stron (zwykle chodzi o nieruchomość), ale musi ona spłacić połowę wartości drugiej osobie,
- spieniężenie całego majątku i podział kosztów – to najlepsze rozwiązanie w sytuacji, gdy strony nie są w stanie dojść do porozumienia. Generuje jednak duże straty (w związku z koniecznością szybkiej sprzedaży poszczególnych rzeczy), dlatego lepiej zastosować dwie pierwsze metody.
Kto ponosi koszty notarialne przy podziale majątku?
Kto ponosi koszty notarialne przy podziale majątku? Wszystko zależy od ustaleń pomiędzy osobami, które właśnie zrywają związek małżeński. Najczęściej decydują się one na podzielenie ceny na pół. Jeśli chodzi o podział majątku, koszty mogą być duże i wynosić od kilkuset do ponad tysiąca złotych.
Na koszty podziału majątku po rozwodzie składa się wiele elementów. Są to:
- wynagrodzenie notariusza – określone przez obowiązujące przepisy,
- opłaty sądowe – np. te związane z uzyskaniem odpowiednich dokumentów potrzebnych do podziału nieruchomości.
Znaczenie ma też liczba stron przygotowanej umowy podziału majątku. Zazwyczaj jest to kilka złotych za jedną stronę.
Jakie dokumenty są potrzebne do podziału majątku u notariusza?
Aby można było przygotować notarialny podział majątku, potrzebne jest kilka informacji. To przede wszystkim dane obu stron, bez których nie da się sporządzić umowy. W ich skład wchodzą imiona, nazwiska, imiona rodziców, stan cywilny, PESEL, miejsce zamieszkania, numer dowodu osobistego lub paszportu, data jego ważności i organ, który wydał taki dokument.
Ważne są też potwierdzenia własności nieruchomości oraz dokument, na którego podstawie ustała wspólność majątkowa. Najczęściej jest to intercyza podpisana już w trakcie trwania małżeństwa lub wyrok orzekający rozwód czy separację.
Jeśli w skład majątku wchodzą nieruchomości, niezbędne są też zaświadczenia ze spółdzielni, wypisy z rejestru gruntów czy lokali, a także dokumenty związane z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli podział ma dotyczyć pojazdów, konieczne jest przygotowanie dowodu rejestracyjnego.
Ustanowienie hipoteki przez notariusza
Ustanowienie hipoteki stanowi zabezpieczenie spłaty kredytu. Jeśli kredytobiorca nie wywiąże się z obowiązku spłaty, kredytodawca ma prawo doprowadzić do licytacji nieruchomości objętej hipoteką. Oświadczenie o ustanowieniu hipoteki umownej może być sporządzone u notariusza w formie aktu notarialnego. Na czym i ile kosztuje wpis do księgi wieczystej u notariusza?
Darowizna nieruchomości
Darowizna nieruchomości polega na obdarowaniu kogoś majątkiem, co bezpośrednio wiąże się z przeniesieniem prawa własności nieruchomości i wymaga zawarcia stosownego aktu notarialnego sporządzonego przez notariusza. W sytuacji, gdy dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta – konieczne jest złożenie wniosku o dokonanie wpisu. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć na temat darowizny nieruchomości?
Otwarcie i ogłoszenie testamentu u notariusza
Otwarcie testamentu może nastąpić w dowolnym momencie po śmierci spadkodawcy. Cały proces może odbyć się zarówno u notariusza, jak i w sądzie. Opisujemy, jak wygląda procedura otwarcia i ogłoszenia testamentu w kancelarii notarialnej.
Testament u notariusza
Testament można sporządzić samodzielnie albo w formie aktu notarialnego. Nie można powiedzieć, że któryś z testamentów jest „lepszy” albo „bardziej zgodny z prawem”, bo oba rodzą skutki prawne. Czym więc różnią się między sobą?
Notarialne poświadczenie zgodności z oryginałem
Formalności towarzyszą nam przez całe życie, od metryki urodzin aż po akt zgonu – nasze życie jest udokumentowane. Nic zatem dziwnego, że z warunkiem przedłożenia wymaganych prawem dokumentów spotkamy się niemal na każdym kroku. Dlatego też jedną z najczęstszych, obok sporządzania aktów notarialnych, czynnością dokonywaną przez notariusza jest stwierdzenie zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym pierwowzorem dokumentu.
Depozyt notarialny – czym jest I czy warto z niego skorzystać?
Depozyt notarialny stanowi formę zabezpieczenia i jest najczęściej używany w przypadku transakcji sprzedaży nieruchomości. Może być to jednak również usługa świadczona w ramach czynności notarialnych, która polega na przyjęciu na przechowanie, a następnie wydanie wskazanej osobie pieniędzy lub innych rzeczy, o których przeczytają Państwo w dalszej części artykułu.
Księga wieczysta – co zawiera i jak ją czytać?
Księga wieczysta dzieli się na cztery działy. Warto wiedzieć jakie informacje znajdują się w poszczególnych działach księgi wieczystej. Tylko wtedy możliwe jest szybkie odszukanie interesujących danych. Najczęściej korzysta się z działu trzeciego. Są tam wpisane informacje dotyczące między innymi służebności, roszczeń z umów przedwstępnych czy te o wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
Umowa alimentacyjna w formie aktu notarialnego
Dozwolone w prawie polskim zawarcie umowy o alimenty w formie aktu notarialnego, bywa w wielu przypadkach znacznie bardziej korzystne niż kierowanie sprawy do sądu. Decydując się na tę formę polubownego rozwiązania kwestii finansowych – obie strony umowy mogą samodzielnie i w miarę szybko ustalić: wysokość alimentów, termin oraz formę ich płatności.
Dział spadku
Dział spadku jest pojęciem prawnym oznaczającym określenie wartości wchodzącego w skład spadku, a także jego podziale pomiędzy poszczególnymi spadkobiercami. O spadku słyszeli wszyscy, czym jest jednak dział spadku i w jaki sposób następuje? Krótko mówiąc: jak podzielić spadek między spadkobierców? Czy musi być pełny, czy częściowy, przeprowadzony w sądzie, a może u notariusza?
Intercyza – umowa małżeńska majątkowa
Intercyza jest umową stanowiącą o rozdzielności majątkowej małżonków. W związku z tym każdy z małżonków posiada swój majątek osobisty. Kiedy należy ją spisać i na czym dokładnie polega intercyza?
Umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu – wszystko, co warto wiedzieć
Umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu jest również potocznie nazywana umową sprzedaży i dotyczy przede wszystkim mieszkań w budynkach wielorodzinnych. Co dokładnie powinna zawierać umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu? W jakim celu się ją podpisuje?
Umowa zamiany – czym jest i kiedy można ją zastosować?
Polskie prawo uwzględnia różne typy umów. Nie zawsze zakładają one jednak przekazanie przedmiotu lub nieruchomości w zamian za pieniądze. Niekiedy stosuje się bowiem umowę zamiany, która zakłada wymienienie się dobrami zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami. Co powinien zawierać taki dokument?
Zasiedzenie nieruchomości – kiedy o nim mowa?
Zasiedzenie nieruchomości jest terminem, o którym mowa w Kodeksie Cywilnym, odnoszącym się do nabycia własności przez posiadacza nieruchomości, niebędącego jej właścicielem. O zasiedzeniu samoistnym mowa, jeśli posiada ją nieprzerwanie przez 20 lat. Z kolei, jeśli mowa o posiadaniu w złej wierze, okres zasiedzenia wynosi wówczas 30 lat.
Umowa przedwstępna
Umowa przedwstępna jest umową, za pomocą której strona lub obie strony zobowiązują się do zawarcia w przyszłości tzw. umowy przyrzeczonej. Jaką funkcję pełni umowa przedwstępna i w jakiej formie może zostać zawarta? Co każdy z nas powinien wiedzieć na temat umowy przedwstępnej?
Jakie umowy możemy spisać u notariusza?
Często potrzebujemy profesjonalnej pomocy notarialnej, jednak nie wiemy jakie umowy możemy spisać u notariusza… Prawda jest taka, że każda umowa może zostać spisana notarialnie, jednak nie każda tego wymaga. Przepisy prawa wyraźnie wskazują na katalog umów, które wymagają bezwzględnego zawarcia ich w kancelarii notarialnej. O jakich umowach mowa i na czym konkretnie to polega?