Protokół notarialny
Protokół notarialny to formalny zapis potwierdzający dokonanie różnych działań prawnych. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie wiarygodności i bezpieczeństwa prawnego transakcji, ale może także stanowić podstawę do egzekwowania praw i roszczeń wynikających z umów. Za pomocą protokołu notarialnego można także usunąć drobne błędy, które znalazły się w innym akcie notarialnym.
Art. 104 par. 1 ustawy Prawo o notariacie przewiduje, że notariusz spisuje protokoły walnych zgromadzeń organizacji społecznych, stowarzyszeń, spółdzielni, spółek i innych osób prawnych w przypadkach prawem przewidzianych. Celem protokołu jest stwierdzenie przebiegu czynności i zdarzeń prawnych bądź faktycznych, a szczególnie odwołujących się do stawiennictwa stron lub składanych przez nie oświadczeń, lub niestawiennictwa jednej ze stron (gdy zawnioskuje o to strona obecna).
Protokół notarialny – najważniejsze zasady
Protokół notarialny zawsze ma formę aktu notarialnego.
Obowiązek spisania protokołu może wynikać z:
- ustawy,
- statutu,
- umowy,
- regulaminu,
- innego aktu o charakterze wewnętrznym danej osoby prawnej.
Należy pamiętać, że każda czynność notarialna ma charakter dokumentu urzędowego. Protokół notarialny stanowi dokument urzędowy w rozumieniu art. 244 Kodeksu postępowania cywilnego i jest dowodem tego, co zostało w nim urzędowo zaświadczone. Stanowi samodzielny środek dowodowy w postępowaniu sądowym.
Protokół niestawiennictwa u notariusza
Jeden z najczęstszych powodów spisania protokołu jest wymieniony wprost w ustawie Prawo o notariacie protokół ze stawiennictwa lub niestawiennictwa stron. Jego celem jest udokumentowanie stawienia się lub niestawienia się do dokonania czynności notarialnej osób, które zostały do tego zobowiązane. Z inicjatywą spisania takiego protokołu zawsze występuje jedna ze stron – notariusz nie robi tego z urzędu.
W praktyce najczęściej stykamy się z protokołem niestawiennictwa w przypadku umowy deweloperskiej lub umowy przedwstępnej, gdy upłynął termin zawarcia umowy przyrzeczonej, a jedna ze stron uchyla się od dokonania czynności, do której wcześniej się zobowiązała.
Protokół może zostać sporządzony także w obecności obu stron, gdy występuje między nimi jakaś rozbieżność, na przykład gdy nie potrafią dojść do porozumienia co do treści planowanej czynności. W protokole stwierdza się wówczas:
- fakt stawienia się obu stron,
- wolę sfinalizowania czynności oraz
- fakt niemożności jej dokonania.
Opcjonalnie każda ze stron może podać przyczyny, która uniemożliwiła jej dokonanie czynności.
Wreszcie protokół stawiennictwa może przybrać charakter protokołu uzgodnień. Strony określają w nim istotne dla nich postanowienia, które powinny zostać zawarte w planowanej w przyszłości umowie. Protokół tego rodzaju najczęściej poprzedza zawarcie umowy przedwstępnej.
Protokół przebiegu czynność lub zdarzenia
Protokół notarialny może zostać również spisany w celu stwierdzenia przebiegu czynności i zdarzeń wywołujących skutki prawne. Lista czynności i zdarzeń jest właściwie nieograniczona, bo praktycznie każde zdarzenie i czynność wywołują jakieś skutki prawne. Protokołuje się na przykład przebieg przetargów, licytacji, losowań.
Notariusz nie powinien spisywać protokołu, który wymaga specjalistycznej wiedzy – chyba że w procesie brała udział osoba posiadająca udokumentowane rozeznanie w temacie, np. biegły.
Protokół strony internetowej
Protokół ze strony internetowej potwierdza istnienie określonej treści na stronie internetowej, dzięki czemu strony te mogą być dowodami w sądzie. Wprawdzie każdy może samodzielnie „zabezpieczyć” informacje znajdujące się na stronie – przede wszystkim przez zrobienie zrzutu ekranu, ale może to zostać zakwestionowane przez drugą stronę sporu, na przykład właściciela sklepu internetowego. O jakie sytuacje może tu chodzić? Wyobraźmy sobie sytuację, w której klient twierdzi, że w ofercie na stronie www opisano właściwości produktu lub towaru, których w rzeczywistości one nie posiadają. Klient będzie starał się wykazać, że został wprowadzony w błąd. Inna sytuacja: twórca grafik znalazł na stronie swój projekt, który został komercyjnie wykorzystany bez jego zgody. Obawiając się, że po zwróceniu uwagi w mailu czy nawet przedsądowym wezwaniu do zaniechania naruszeń właściciel strony usunie grafikę, może wystąpić o sporządzenie protokołu ze strony internetowej.
Aby sporządzić protokół, notariusz Tczew otwiera stronę na swoim komputerze, wykonuje zrzut ekranu i drukuje obraz. Sporządzony protokół będzie potwierdzał, że zamieszone obrazy strony przedstawiają faktyczną treść z dnia i godziny, w którym został wykonany.
Protokół prostujący do aktu notarialnego
Choć notariusze z ogromną dokładnością podchodzą do sporządzania aktów (kilkakrotnie sprawdzają wszystkie uwzględniane informacje, odczytują treść aktu stronom), to nie da się całkowicie wyeliminować ryzyka błędów. Jednym z kategorii błędów są oczywiste omyłki, np. błąd literowy w pisowni imienia lub nazwiska, nieprawidłowe wskazanie numeru rachunku bankowego, błąd stylistyczny. Można je łatwo sprostować – służy temu sporządzenie przez notariusza protokołu prostującego.
Ma on formę aktu notarialnego. W jego treści wskazuje się błędną formułkę oraz prawidłową treść, która zastępuje tę nieprawidłową. Na prostowanym akcie notarialnym notariusz sporządza odpowiednią adnotację z numerem protokołu prostującego.
Poświadczenie własnoręczności podpisu
Notarialne poświadczenie podpisu to procedura, w której notariusz oficjalnie potwierdza autentyczność podpisu osoby na dokumencie. Poświadczenie minimalizuje ryzyko, że osoba, na którą wskazuje podpis, w przyszłości zaprzeczy, że to ona go złożyła. Sporządzone przez notariusza poświadczenie daje pewność prawną i chroni strony przed potencjalnymi sporami dotyczącymi autentyczności dokumentu.
Akt poświadczenia dziedziczenia u notariusza
Sporządzony przez notariusza akt poświadczenia dziedziczenia jest jednym ze sposobów potwierdzenia tego, kto został powołany do spadku i w jakiej jego części. To procedura szybsza i tańsza niż postępowanie sądowe, ale wymaga zgody wszystkich spadkobierców. Kiedy możliwe jest stwierdzenie nabycia spadku u notariusza? Ile kosztuje akt poświadczenia dziedziczenia?
Umowa warunkowa sprzedaży
Umowa warunkowa sprzedaży nieruchomości to porozumienie, w którym właściciel nieruchomości zobowiązuje się do przeniesienia jej własności na kupującego, lecz czyni to pod jakimś warunkiem. Gdy ten warunek zostanie spełniony, strony zawrą drugą umowę, która już w sposób bezwarunkowy przenosi własność na kupującego.
Ustanowienie hipoteki przez notariusza
Ustanowienie hipoteki stanowi zabezpieczenie spłaty kredytu. Jeśli kredytobiorca nie wywiąże się z obowiązku spłaty, kredytodawca ma prawo doprowadzić do licytacji nieruchomości objętej hipoteką. Oświadczenie o ustanowieniu hipoteki umownej może być sporządzone u notariusza w formie aktu notarialnego. Na czym i ile kosztuje wpis do księgi wieczystej u notariusza?
Darowizna nieruchomości
Darowizna nieruchomości polega na obdarowaniu kogoś majątkiem, co bezpośrednio wiąże się z przeniesieniem prawa własności nieruchomości i wymaga zawarcia stosownego aktu notarialnego sporządzonego przez notariusza. W sytuacji, gdy dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta – konieczne jest złożenie wniosku o dokonanie wpisu. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć na temat darowizny nieruchomości?
Otwarcie i ogłoszenie testamentu u notariusza
Otwarcie testamentu może nastąpić w dowolnym momencie po śmierci spadkodawcy. Cały proces może odbyć się zarówno u notariusza, jak i w sądzie. Opisujemy, jak wygląda procedura otwarcia i ogłoszenia testamentu w kancelarii notarialnej.
Testament u notariusza
Testament można sporządzić samodzielnie albo w formie aktu notarialnego. Nie można powiedzieć, że któryś z testamentów jest „lepszy” albo „bardziej zgodny z prawem”, bo oba rodzą skutki prawne. Czym więc różnią się między sobą?
Notarialne poświadczenie zgodności z oryginałem
Formalności towarzyszą nam przez całe życie, od metryki urodzin aż po akt zgonu – nasze życie jest udokumentowane. Nic zatem dziwnego, że z warunkiem przedłożenia wymaganych prawem dokumentów spotkamy się niemal na każdym kroku. Dlatego też jedną z najczęstszych, obok sporządzania aktów notarialnych, czynnością dokonywaną przez notariusza jest stwierdzenie zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym pierwowzorem dokumentu.
Depozyt notarialny – czym jest I czy warto z niego skorzystać?
Depozyt notarialny stanowi formę zabezpieczenia i jest najczęściej używany w przypadku transakcji sprzedaży nieruchomości. Może być to jednak również usługa świadczona w ramach czynności notarialnych, która polega na przyjęciu na przechowanie, a następnie wydanie wskazanej osobie pieniędzy lub innych rzeczy, o których przeczytają Państwo w dalszej części artykułu.
Księga wieczysta – co zawiera i jak ją czytać?
Księga wieczysta dzieli się na cztery działy. Warto wiedzieć jakie informacje znajdują się w poszczególnych działach księgi wieczystej. Tylko wtedy możliwe jest szybkie odszukanie interesujących danych. Najczęściej korzysta się z działu trzeciego. Są tam wpisane informacje dotyczące między innymi służebności, roszczeń z umów przedwstępnych czy te o wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
Umowa alimentacyjna w formie aktu notarialnego
Dozwolone w prawie polskim zawarcie umowy o alimenty w formie aktu notarialnego, bywa w wielu przypadkach znacznie bardziej korzystne niż kierowanie sprawy do sądu. Decydując się na tę formę polubownego rozwiązania kwestii finansowych – obie strony umowy mogą samodzielnie i w miarę szybko ustalić: wysokość alimentów, termin oraz formę ich płatności.
Dział spadku
Dział spadku jest pojęciem prawnym oznaczającym określenie wartości wchodzącego w skład spadku, a także jego podziale pomiędzy poszczególnymi spadkobiercami. O spadku słyszeli wszyscy, czym jest jednak dział spadku i w jaki sposób następuje? Krótko mówiąc: jak podzielić spadek między spadkobierców? Czy musi być pełny, czy częściowy, przeprowadzony w sądzie, a może u notariusza?
Intercyza – umowa małżeńska majątkowa
Intercyza jest umową stanowiącą o rozdzielności majątkowej małżonków. W związku z tym każdy z małżonków posiada swój majątek osobisty. Kiedy należy ją spisać i na czym dokładnie polega intercyza?
Umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu – wszystko, co warto wiedzieć
Umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu jest również potocznie nazywana umową sprzedaży i dotyczy przede wszystkim mieszkań w budynkach wielorodzinnych. Co dokładnie powinna zawierać umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu? W jakim celu się ją podpisuje?
Umowa zamiany – czym jest i kiedy można ją zastosować?
Polskie prawo uwzględnia różne typy umów. Nie zawsze zakładają one jednak przekazanie przedmiotu lub nieruchomości w zamian za pieniądze. Niekiedy stosuje się bowiem umowę zamiany, która zakłada wymienienie się dobrami zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami. Co powinien zawierać taki dokument?