Darowizna nieruchomości
Darowizna nieruchomości polega na obdarowaniu kogoś majątkiem, co bezpośrednio wiąże się z przeniesieniem prawa własności nieruchomości i wymaga zawarcia stosownego aktu notarialnego sporządzonego przez notariusza. W sytuacji, gdy dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta – konieczne jest złożenie wniosku o dokonanie wpisu. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć na temat darowizny nieruchomości?
Darowizna nieruchomości – co warto wiedzieć?
Zasady zawierania umów darowizny uregulowane są w przepisach Kodeksu Cywilnego. Należy pamiętać, że wszelkie darowizny objęte są obowiązkiem podatkowym, a w przypadku aktu notarialnego obowiązek zgłoszenia darowizny do Urzędu Skarbowego leży po stronie notariusza. Naturalnie istnieje coś takiego jak kwota wolna od podatku, co daje możliwość uzyskania darowizny bez konieczności płacenia podatku, oczywiście przy spełnieniu odpowiednich przesłanek.
Wyróżnia się trzy grupy podatkowe. Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
- do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
- do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
- do grupy III – innych nabywców.
Podatek od darowizny nieruchomości
Podatek od darowizny nieruchomości (i każdej innej) jest naliczany dla wszystkich trzech grup podatkowych. Z takiej opłaty jest zwolniona jedynie tzw. grupa zerowa, czyli najbliższa rodzina – małżonek, małżonkowie, dzieci, wnuki, rodzice, dziadkowie, pasierb, rodzeństwo, ojczym oraz macocha.
Aby skorzystać ze zwolnienia z podatku od darowizny, wymienione osoby muszą poinformować urząd skarbowy o otrzymaniu nieruchomości i złożyć stosowną deklarację. Mają na to 6 miesięcy. Ich obowiązkiem jest wówczas wypełnienie formularza SD-Z2 i jego złożenie we właściwym US.. Taki dokument można dostarczyć osobiście, drogą pocztową lub elektronicznie, przez portal e-Deklaracje. Obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków gdy nabycie następuje na podstawie umowy darowizny zawartej w formie aktu notarialnego albo w tej formie zostało złożone oświadczenie woli jednej ze stron.
Pozostałe osoby muszą jednak zapłacić podatek od darowizny. Koszty te zależą od wielu czynników. Jednak największe znaczenie ma grupa podatkowa.
Przepisanie mieszkania w formie darowizny a US
Zgłoszenie przepisania mieszkania w formie darowizny jest niezbędne w każdym przypadku, niezależnie od tego, czy dana osoba jest zwolniona z podatku, czy też nie. Takiego zgłoszenia dokonuje notariusz.
Ile kosztuje przepisanie mieszkania u notariusza?
Składa się na to wiele czynników, w tym wartość danego obiektu czy np. wysokość taksy notarialnej. Jest ona wyliczana w następujący sposób:
- nieruchomość o wartości 10 tys.-30 tys. zł – 310 zł i 2% od nadwyżki powyżej 10 tys. zł,
- nieruchomość o wartości 30 tys.-60 tys. zł – 710 zł i 1% od nadwyżki powyżej 30 tys. zł,
- nieruchomość o wartości 60 tys.-1 mln zł – 1010 zł i 0,4% od nadwyżki powyżej 60 tys. zł,
- nieruchomość o wartości 1-2 mln zł – 4770 zł i 0,2% od nadwyżki powyżej 1 mln zł,
- nieruchomość o wartości powyżej 2 mln zł – 6 770 zł i 0,25% od nadwyżki powyżej 2 mln zł, nie więcej niż 10 000 zł.
Notarialne przepisanie domu lub mieszkania to procedura, w której trakcie korzysta się zwykle z kilku ostatnich przeliczników. Wartość taksy wynosi więc z reguły nie mniej niż kilka tysięcy złotych. Darowizna mieszkania u notariusza bywa kosztowna, ale jest niezbędna. Nie da się przekazać nieruchomości legalnie w inny sposób — taka czynność byłaby nieważna z mocy prawa.
Umowa darowizny nieruchomości – dokumenty
Do podpisania umowy darowizny nieruchomości będą potrzebne określone dokumenty. To między innymi:
- podstawa nabycia – umowa darowizny domu/mieszkania, umowa sprzedaży, postanowienie sądu, akt dziedziczenia,
- numer księgi wieczystej nieruchomości,
- dane osobowe wszystkich stron,
- informacje o nieruchomości – adres, rodzaj, powierzchnia,
- zaświadczenie z US o zapłaconym podatku od spadków i darowizn (lub o zwolnieniu z tego obowiązku),
- zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej o przysługującym prawie do lokalu.
Przepisanie mieszkania w formie darowizny nie trwa długo. Samo zebranie i przygotowanie dokumentacji może być jednak dość czasochłonne.
Darowizna nieruchomości – opłata notarialna
Wysokość opłaty notarialnej zależna jest od wartości nieruchomości, co uregulowane jest w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej. Jeśli chcą Państwo poznać szczegóły na ten temat, warto pokusić się o bezpośredni kontakt z kancelarią notarialną w Tczewie.
Ustanowienie hipoteki przez notariusza
Ustanowienie hipoteki stanowi zabezpieczenie spłaty kredytu. Jeśli kredytobiorca nie wywiąże się z obowiązku spłaty, kredytodawca ma prawo doprowadzić do licytacji nieruchomości objętej hipoteką. Oświadczenie o ustanowieniu hipoteki umownej może być sporządzone u notariusza w formie aktu notarialnego. Na czym i ile kosztuje wpis do księgi wieczystej u notariusza?
Otwarcie i ogłoszenie testamentu u notariusza
Otwarcie testamentu może nastąpić w dowolnym momencie po śmierci spadkodawcy. Cały proces może odbyć się zarówno u notariusza, jak i w sądzie. Opisujemy, jak wygląda procedura otwarcia i ogłoszenia testamentu w kancelarii notarialnej.
Testament u notariusza
Testament można sporządzić samodzielnie albo w formie aktu notarialnego. Nie można powiedzieć, że któryś z testamentów jest „lepszy” albo „bardziej zgodny z prawem”, bo oba rodzą skutki prawne. Czym więc różnią się między sobą?
Notarialne poświadczenie zgodności z oryginałem
Formalności towarzyszą nam przez całe życie, od metryki urodzin aż po akt zgonu – nasze życie jest udokumentowane. Nic zatem dziwnego, że z warunkiem przedłożenia wymaganych prawem dokumentów spotkamy się niemal na każdym kroku. Dlatego też jedną z najczęstszych, obok sporządzania aktów notarialnych, czynnością dokonywaną przez notariusza jest stwierdzenie zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym pierwowzorem dokumentu.
Depozyt notarialny – czym jest I czy warto z niego skorzystać?
Depozyt notarialny stanowi formę zabezpieczenia i jest najczęściej używany w przypadku transakcji sprzedaży nieruchomości. Może być to jednak również usługa świadczona w ramach czynności notarialnych, która polega na przyjęciu na przechowanie, a następnie wydanie wskazanej osobie pieniędzy lub innych rzeczy, o których przeczytają Państwo w dalszej części artykułu.
Księga wieczysta – co zawiera i jak ją czytać?
Księga wieczysta dzieli się na cztery działy. Warto wiedzieć jakie informacje znajdują się w poszczególnych działach księgi wieczystej. Tylko wtedy możliwe jest szybkie odszukanie interesujących danych. Najczęściej korzysta się z działu trzeciego. Są tam wpisane informacje dotyczące między innymi służebności, roszczeń z umów przedwstępnych czy te o wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
Umowa alimentacyjna w formie aktu notarialnego
Dozwolone w prawie polskim zawarcie umowy o alimenty w formie aktu notarialnego, bywa w wielu przypadkach znacznie bardziej korzystne niż kierowanie sprawy do sądu. Decydując się na tę formę polubownego rozwiązania kwestii finansowych – obie strony umowy mogą samodzielnie i w miarę szybko ustalić: wysokość alimentów, termin oraz formę ich płatności.
Dział spadku
Dział spadku jest pojęciem prawnym oznaczającym określenie wartości wchodzącego w skład spadku, a także jego podziale pomiędzy poszczególnymi spadkobiercami. O spadku słyszeli wszyscy, czym jest jednak dział spadku i w jaki sposób następuje? Krótko mówiąc: jak podzielić spadek między spadkobierców? Czy musi być pełny, czy częściowy, przeprowadzony w sądzie, a może u notariusza?
Intercyza – umowa małżeńska majątkowa
Intercyza jest umową stanowiącą o rozdzielności majątkowej małżonków. W związku z tym każdy z małżonków posiada swój majątek osobisty. Kiedy należy ją spisać i na czym dokładnie polega intercyza?
Umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu – wszystko, co warto wiedzieć
Umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu jest również potocznie nazywana umową sprzedaży i dotyczy przede wszystkim mieszkań w budynkach wielorodzinnych. Co dokładnie powinna zawierać umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu? W jakim celu się ją podpisuje?
Umowa zamiany – czym jest i kiedy można ją zastosować?
Polskie prawo uwzględnia różne typy umów. Nie zawsze zakładają one jednak przekazanie przedmiotu lub nieruchomości w zamian za pieniądze. Niekiedy stosuje się bowiem umowę zamiany, która zakłada wymienienie się dobrami zgodnie z ustalonymi wcześniej zasadami. Co powinien zawierać taki dokument?
Zasiedzenie nieruchomości – kiedy o nim mowa?
Zasiedzenie nieruchomości jest terminem, o którym mowa w Kodeksie Cywilnym, odnoszącym się do nabycia własności przez posiadacza nieruchomości, niebędącego jej właścicielem. O zasiedzeniu samoistnym mowa, jeśli posiada ją nieprzerwanie przez 20 lat. Z kolei, jeśli mowa o posiadaniu w złej wierze, okres zasiedzenia wynosi wówczas 30 lat.
Umowa przedwstępna
Umowa przedwstępna jest umową, za pomocą której strona lub obie strony zobowiązują się do zawarcia w przyszłości tzw. umowy przyrzeczonej. Jaką funkcję pełni umowa przedwstępna i w jakiej formie może zostać zawarta? Co każdy z nas powinien wiedzieć na temat umowy przedwstępnej?
Jakie umowy możemy spisać u notariusza?
Często potrzebujemy profesjonalnej pomocy notarialnej, jednak nie wiemy jakie umowy możemy spisać u notariusza… Prawda jest taka, że każda umowa może zostać spisana notarialnie, jednak nie każda tego wymaga. Przepisy prawa wyraźnie wskazują na katalog umów, które wymagają bezwzględnego zawarcia ich w kancelarii notarialnej. O jakich umowach mowa i na czym konkretnie to polega?
Umowa darowizny a umowa dożywocia
Umowa darowizny i umowa dożywocia pozwalają na przeniesienie własności nieruchomości. Nie są one jednak tożsame. Różnią się przede wszystkim w kwestiach związanych z odpłatnością, a także obowiązkiem podatkowym. Darowizny dokonuje się tytułem darmym, z kolei dożywocie stanowi przekazanie nieruchomości w zamian za opiekę. Więcej w dalszej części artykułu.