Poświadczenie własnoręczności podpisu

utworzone przez | 29 stycznia 2025 | Czynności notarialne

Notarialne poświadczenie podpisu to procedura, w której notariusz oficjalnie potwierdza autentyczność podpisu osoby na dokumencie. Poświadczenie minimalizuje ryzyko, że osoba, na którą wskazuje podpis, w przyszłości zaprzeczy, że to ona go złożyła. Sporządzone przez notariusza poświadczenie daje pewność prawną i chroni strony przed potencjalnymi sporami dotyczącymi autentyczności dokumentu.

Część przepisów prawnych wymaga dla ważności czynności prawnych podpisu poświadczonego notarialnie. Oznacza to, że własnoręczny podpis musi zostać stwierdzony odpowiednią wzmianką dokonaną przez notariusza na dokumencie. Najczęściej osoba, która zainteresowana jest uzyskaniem takiego poświadczenia, składa podpis w obecności notariusza. Trwa to chwilę i nie obejmuje badania przez notariusza treści dokumentu, pod którym składany jest podpis (choć część rejentów z własnej inicjatywy zapoznaje się z treścią).

Potwierdzenie podpisu u notariusza

Notarialne potwierdzenie (poświadczenie) podpisu na dokumencie polega na złożeniu podpisu w obecności notariusza lub uznaniu złożonego wcześniej podpisu za własnoręczny. Poświadczenie powinno zawierać

  • datę i miejsce sporządzenia,
  • poświadczenia,
  • oznaczenie kancelarii notarialnej,
  • podpis notariusza,
  • pieczęć notariusza.

Opcjonalnie, na wniosek klienta, można zawrzeć tam godzinę i minutę dokonania czynności. 

Zgodnie z artykułem 88 ustawy Prawo o notariacie procedura poświadczania podpisu jest przeprowadzona prawidłowo tylko pod warunkiem, że złożenie podpisu zostało dokonane przez klienta w obecności notariusza. Nie można poświadczyć podpisu „zawczasu”, mailowo czy telefonicznie. Niemożliwe jest również dokonanie poświadczenia podpisu w kancelarii notarialnej w imieniu innej osoby. Aby dokonać notarialnego poświadczenia podpisu, należy stawić się w kancelarii osobiście i przedstawić:

  • dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, karta pobytu),
  • dokument, na którym ma być poświadczony podpis.

Poświadczenie notarialne podpisu – kiedy jest potrzebne?

Notarialne poświadczenie może być wymagane przez przepis ustawy albo wynikać z ustaleń stron.

Forma pisemna z potwierdzeniem podpisu u notariusza jest jedną z form szczególnych dokumentu i wymagana jest m.in. dla:

  • pełnomocnictw do określonych czynności prawnych,
  • umów zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością,
  • umów zbycia przedsiębiorstwa, różnego typu oświadczeń o charakterze majątkowym i niemajątkowym,
  • wzorów podpisów członków organów osób prawnych (spółek, spółdzielni),
  • zbycie rodzinnego ogródka działkowego,
  • zgoda na wyjazd dziecka za granicę.

Potwierdzenie podpisu u notariusza – obowiązki rejenta

Notariusz, którego poproszono o potwierdzenie podpisu, nie bada treści dokumentu, pod którym umieszczany jest podpis. Jego zadaniem jest wyłącznie poświadczenie własnoręczność podpisu.

Należy pamiętać, że jeśli przepisy wymagają, by dokument miał formę aktu notarialnego, to samo poświadczenie podpisu nie powoduje jeszcze, że zyskuje on taki charakter. Trzeba wyraźnie oddzielić skutki prawne, jakie powoduje akt notarialny, od skutków poświadczenia podpisu.

Wyjątkowo może się zdarzyć, że osoba, która chce uzyskać podpis urzędowo poświadczony, nie potrafi lub nie może go złożyć (to drugie może być na przykład wynikiem paraliżu ciała). W takiej sytuacji podpis zastępuje się odciskiem palca. Autentyczność odcisku potwierdza notariusz.

Ile kosztuje poświadczenie podpisu u notariusza

Opłaty związane z poświadczeniem podpisu kształtują się następująco:

  1. na dokumentach, jeżeli przedmiot jest oznaczony sumą pieniężną – 1/10 maksymalnej stawki, jaka należałaby się, gdyby dokument sporządzono w formie aktu notarialnego, nie więcej jednak niż 300 zł netto (369 zł brutto) za jeden podpis,
  2. na pełnomocnictwach i innych dokumentach – 20 zł netto (24,60 zł brutto) za jeden podpis.

Poświadczenie podpisu może zostać dokonane w ciągu kilkunastu minut, jeśli akurat notariusz Tczew nie uczestniczy w innym spotkaniu. Aby mieć pewność, że procedura przebiegnie sprawnie, warto umówić się wcześniej na wizytę o konkretnej godzinie.

Akt poświadczenia dziedziczenia u notariusza

Sporządzony przez notariusza akt poświadczenia dziedziczenia jest jednym ze sposobów potwierdzenia tego, kto został powołany do spadku i w jakiej jego części. To procedura szybsza i tańsza niż postępowanie sądowe, ale wymaga zgody wszystkich spadkobierców. Kiedy możliwe jest stwierdzenie nabycia spadku u notariusza? Ile kosztuje akt poświadczenia dziedziczenia?

Umowa warunkowa sprzedaży

Umowa warunkowa sprzedaży nieruchomości to porozumienie, w którym właściciel nieruchomości zobowiązuje się do przeniesienia jej własności na kupującego, lecz czyni to pod jakimś warunkiem. Gdy ten warunek zostanie spełniony, strony zawrą drugą umowę, która już w sposób bezwarunkowy przenosi własność na kupującego.

Ustanowienie hipoteki przez notariusza

Ustanowienie hipoteki stanowi zabezpieczenie spłaty kredytu. Jeśli kredytobiorca nie wywiąże się z obowiązku spłaty, kredytodawca ma prawo doprowadzić do licytacji nieruchomości objętej hipoteką. Oświadczenie o ustanowieniu hipoteki umownej może być sporządzone u notariusza w formie aktu notarialnego. Na czym i ile kosztuje wpis do księgi wieczystej u notariusza?

Darowizna nieruchomości

Darowizna nieruchomości polega na obdarowaniu kogoś majątkiem, co bezpośrednio wiąże się z  przeniesieniem prawa własności nieruchomości i wymaga zawarcia stosownego aktu notarialnego sporządzonego przez notariusza. W sytuacji, gdy dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta – konieczne jest złożenie wniosku o dokonanie wpisu. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć na temat darowizny nieruchomości?

Testament u notariusza

Testament można sporządzić samodzielnie albo w formie aktu notarialnego. Nie można powiedzieć, że któryś z testamentów jest „lepszy” albo „bardziej zgodny z prawem”, bo oba rodzą skutki prawne. Czym więc różnią się między sobą?

Notarialne poświadczenie zgodności z oryginałem

Formalności towarzyszą nam przez całe życie, od metryki urodzin aż po akt zgonu – nasze życie jest udokumentowane. Nic zatem dziwnego, że z warunkiem przedłożenia wymaganych prawem dokumentów spotkamy się niemal na każdym kroku. Dlatego też jedną z najczęstszych, obok sporządzania aktów notarialnych, czynnością dokonywaną przez notariusza jest stwierdzenie zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym pierwowzorem dokumentu.

Depozyt notarialny – czym jest I czy warto z niego skorzystać?

Depozyt notarialny stanowi formę zabezpieczenia i jest najczęściej używany w przypadku transakcji sprzedaży nieruchomości. Może być to jednak również usługa świadczona w ramach czynności notarialnych, która polega na przyjęciu na przechowanie, a następnie wydanie wskazanej osobie pieniędzy lub innych rzeczy, o których przeczytają Państwo w dalszej części artykułu.

Księga wieczysta – co zawiera i jak ją czytać?

Księga wieczysta dzieli się na cztery działy. Warto wiedzieć jakie informacje znajdują się w poszczególnych działach księgi wieczystej. Tylko wtedy możliwe jest szybkie odszukanie interesujących danych. Najczęściej korzysta się z działu trzeciego. Są tam wpisane informacje dotyczące między innymi służebności, roszczeń z umów przedwstępnych czy te o wszczęcia postępowania egzekucyjnego.

Umowa alimentacyjna w formie aktu notarialnego

Dozwolone w prawie polskim zawarcie umowy o alimenty w formie aktu notarialnego, bywa w wielu przypadkach znacznie bardziej korzystne niż kierowanie sprawy do sądu. Decydując się na tę formę polubownego rozwiązania kwestii finansowych – obie strony umowy mogą samodzielnie i w miarę szybko ustalić: wysokość alimentów, termin oraz formę ich płatności.

Dział spadku

Dział spadku jest pojęciem prawnym oznaczającym określenie wartości wchodzącego w skład spadku, a także jego podziale pomiędzy poszczególnymi spadkobiercami. O spadku słyszeli wszyscy, czym jest jednak dział spadku i w jaki sposób następuje? Krótko mówiąc: jak podzielić spadek między spadkobierców? Czy musi być pełny, czy częściowy, przeprowadzony w sądzie, a może u notariusza?

Zasiedzenie nieruchomości – kiedy o nim mowa?

Zasiedzenie nieruchomości jest terminem, o którym mowa w Kodeksie Cywilnym, odnoszącym się do nabycia własności przez posiadacza nieruchomości, niebędącego jej właścicielem. O zasiedzeniu samoistnym mowa, jeśli posiada ją nieprzerwanie przez 20 lat. Z kolei, jeśli mowa o posiadaniu w złej wierze, okres zasiedzenia wynosi wówczas 30 lat.