UMOWA NAJMU OKAZJONALNEGO U NOTARIUSZA
Artykuł ten kierujemy do osób, które z różnych względów ,,chciałyby, ale boją się’’ wynająć mieszkanie. Obawiają się zaostrzonych rygorów prawa lokalowego, obowiązującego w polskim prawie zakazu ,,eksmisji na bruk’’ oraz komplikacji wynikających z podpisania umowy z ewentualnymi nieuczciwymi bądź uciążliwymi lokatorami. Istnieje proste wyjście z takiej sytuacji i furtka w postaci umowy najmu okazjonalnego w formie aktu notarialnego.
Notarialna umowa najmu okazjonalnego
Notariusz, sporządzając powyższą umowę, będzie z jednej strony miał na uwadze przepisy ustawy o ochronie praw lokatorów, z drugiej zaś – dopilnuje, aby najemca złożył oświadczenie, w którym na podstawie artykułu 777 Kodeksu postępowania cywilnego poddaje się egzekucji oraz jednocześnie zobowiązuje się do opróżnienia i wydania mieszkania w terminie wskazanym w żądaniu opuszczenia lokalu. Konieczne jest, aby umowa najmu okazjonalnego wskazywała tak zwany lokal zastępczy, czyli mieszkanie, do którego mógłby wprowadzić się najemca w przypadku wykonania egzekucji wraz ze zgodą właściciela wskazanego lokalu.
Umowa najmu okazjonalnego zawarta w formie aktu notarialnego znacząco skraca czas usunięcia ,,niepożądanego’’ najemcy z mieszkania. Lokator zobowiązany jest, maksymalnie w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania pisemnego wezwania, do opuszczenia lokalu. W razie, gdyby nie zastosował się do tego, właściciel ma prawo zwrócić się do sądu o nadanie aktowi notarialnemu klauzuli wykonalności. Dzięki temu wynajmujący nie musi wszczynać sprawy o eksmisję, a najemca zobowiązany jest do bezzwłocznego opuszczenia lokalu. Umowę można zawrzeć u notariusza w Tczewie.
Gwoli ścisłości dodać należy, że uprawnione do wynajmu okazjonalnego są jedynie osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, a okres w którym umowa obowiązuje, nie może przekraczać dziesięciu lat. Po tym czasie – umowa może zostać wznowiona – o ile obie strony: wynajmujący i najemca; sobie tego zażyczą.
Czy umowa najmu okazjonalnego musi być spisana u notariusza?
Samą umowę najmu okazjonalnego można podpisać bez obecności notariusza. Jednak aby mogła zachować swój charakter i była wiążąca, konieczne jest sporządzenie w obecności specjalisty, którym jest notariusz, oświadczenia o poddaniu się rygorowi egzekucji.
Oświadczenie o poddaniu się egzekucji a najem okazjonalny
Aby móc podpisać umowę, konieczne jest oświadczenie o poddaniu się rygorowi egzekucji. Najem okazjonalny wymaga podpisania takiego dokumentu w obecności notariusza. Znajduje się w nim potwierdzenie, że najemca opróżni i wyda lokal w terminie wskazanym w żądaniu.
Wyżej wymienione oświadczenie do najmu okazjonalnego musi zawierać wiele informacji. Najważniejsze z nich to:
- dane osobowe najemcy i wynajmującego,
- numer dowodu lub innego dokumentu o podobnym znaczeniu,
- informacje o lokalu, którego dotyczy umowa – przede wszystkim adres,
- informacje na temat tego, kto ponosi koszt podpisania aktu.
Ile kosztuje oświadczenie najemcy o poddaniu się egzekucji?
Za sporządzenie oświadczenia najemcy o poddaniu się egzekucji trzeba zapłacić. Koszt wynosi 1/10 minimalnego wynagrodzenia za pracę – w 2024 roku jest to 430 zł netto. Opłata jest stała, niezależnie od wybranego notariusza.
Trzeba jednak pamiętać, że do podanej kwoty należy doliczyć podatek od towarów i usług. Obecnie wynosi on 23%. Na ostateczną sumę składają się również koszty sporządzenia wypisów oświadczenia.
Koszt podpisania takiego oświadczenia ponosi najemca, wynajmujący lub obie strony jednocześnie. Kwestia ta jest ustalana pomiędzy osobami, których dotyczy dokument. Często koszt czynności notarialnych jest dzielony na pół.
Co daje podpisanie umowy najmu u notariusza?
Co to jest najem okazjonalny? To sposób wynajęcia nieruchomości, który zabezpiecza interesy wynajmującego. Dzięki takiej umowie może on szybko wyegzekwować nakaz wyprowadzki lokatora, który nie płaci czynszu lub w inny sposób narusza ustalone warunki.
Najem okazjonalny niesie za sobą wiele korzyści. To np.:
- zabezpieczenie interesów wynajmującego – zwłaszcza jeśli chodzi o możliwość łatwiejszego ściągnięcia należności finansowych od nieuczciwego najemcy,
- możliwość szybkiego pozbycia się niepłacącego najemcy z lokalu – zwłaszcza gdy pomimo wezwań osoba ta nie chce się wyprowadzić samodzielnie.
Najem okazjonalny przyda się w sytuacji, w której lokator nie wywiązuje się z umowy, nie chce opuścić lokalu i nie płaci czynszu. Pozbycie się niechcianego najemcy z nieruchomości bez specjalnego dokumentu bywa trudne, dlatego wielu właścicieli decyduje się właśnie na najem okazjonalny.
Aby jednak możliwe było podpisanie umowy o najem okazjonalny, najemca musi wskazać alternatywną nieruchomość, do której przeniesie się w razie egzekucji. Nie zawsze jest to możliwe – zwłaszcza gdy dana osoba nie ma bliskich, którzy udostępniliby swój adres. Cała operacja jest też płatna, co zwiększa koszty ponoszone w związku z wynajęciem lokalu.
Najem okazjonalny jest wybierany przede wszystkim w sytuacji, gdy lokal ma być udostępniony na dłuższy czas – np. rok.
Zgłoszenie umowy najmu okazjonalnego do Urzędu Skarbowego
Obowiązkiem właściciela nieruchomości jest zgłoszenie faktu podpisania umowy najmu okazjonalnego do Urzędu Skarbowego. Od zysków uzyskiwanych z tego tytułu jest bowiem pobierany podatek zryczałtowany w wysokości 8,5%. Opłaci się go co miesiąc – do 20 dnia miesiąca. Nie warto unikać zgłaszania umowy najmu do US – taki krok znacznie wzmacnia pozycję właściciela w razie ewentualnych sporów z najemcą.
Nieważność testamentu
Nieważność testamentu może wystąpić w kilku przypadkach, które szerzej opiszemy w tym artykule. Przede wszystkim może się to wiązać z różnymi rodzajami wad testamentu, a wykazanie jego nieważności skutkuje jego podważeniem. Co w takim razie warto wiedzieć w tym zakresie?
Podział majątku u notariusza przed rozwodem
Coraz częściej zdarza się, iż pary decydujące się na rozwód korzystają z pomocy notariusza, by uporządkować kwestie majątkowe łączące współmałżonków jeszcze przed rozprawą rozwodową. Rozwiązanie kwestii majątku ułatwia rozwód, a forma aktu notarialnego sprzyja polubownemu dojściu do porozumienia pomiędzy stronami, nie wymaga ingerencji osób trzecich, wyraźnie skraca termin uzyskania formalnego rozwodu oraz znacząco obniża jego koszty.
Wypis aktu notarialnego
Oryginał aktu notarialnego pozostaje w kancelarii notarialnej przez dziesięć lat, po tym okresie jest przekazywany do sądu wieczystoksięgowego. Strony otrzymują wypisy, które posiadają moc prawną oryginału i są jego dosłownym powtórzeniem. Można w każdym momencie zwrócić się do kancelarii notarialnej o wydanie wypisu, o ile oczywiście, przysługuje nam do tego prawo.
Protokół notarialny
Protokół notarialny to formalny zapis potwierdzający dokonanie różnych działań prawnych. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie wiarygodności i bezpieczeństwa prawnego transakcji, ale może także stanowić podstawę do egzekwowania praw i roszczeń wynikających z umów. Za pomocą protokołu notarialnego można także usunąć drobne błędy, które znalazły się w innym akcie notarialnym.
Poświadczenie własnoręczności podpisu
Notarialne poświadczenie podpisu to procedura, w której notariusz oficjalnie potwierdza autentyczność podpisu osoby na dokumencie. Poświadczenie minimalizuje ryzyko, że osoba, na którą wskazuje podpis, w przyszłości zaprzeczy, że to ona go złożyła. Sporządzone przez notariusza poświadczenie daje pewność prawną i chroni strony przed potencjalnymi sporami dotyczącymi autentyczności dokumentu.
Akt poświadczenia dziedziczenia u notariusza
Sporządzony przez notariusza akt poświadczenia dziedziczenia jest jednym ze sposobów potwierdzenia tego, kto został powołany do spadku i w jakiej jego części. To procedura szybsza i tańsza niż postępowanie sądowe, ale wymaga zgody wszystkich spadkobierców. Kiedy możliwe jest stwierdzenie nabycia spadku u notariusza? Ile kosztuje akt poświadczenia dziedziczenia?
Umowa warunkowa sprzedaży
Umowa warunkowa sprzedaży nieruchomości to porozumienie, w którym właściciel nieruchomości zobowiązuje się do przeniesienia jej własności na kupującego, lecz czyni to pod jakimś warunkiem. Gdy ten warunek zostanie spełniony, strony zawrą drugą umowę, która już w sposób bezwarunkowy przenosi własność na kupującego.
Ustanowienie hipoteki przez notariusza
Ustanowienie hipoteki stanowi zabezpieczenie spłaty kredytu. Jeśli kredytobiorca nie wywiąże się z obowiązku spłaty, kredytodawca ma prawo doprowadzić do licytacji nieruchomości objętej hipoteką. Oświadczenie o ustanowieniu hipoteki umownej może być sporządzone u notariusza w formie aktu notarialnego. Na czym i ile kosztuje wpis do księgi wieczystej u notariusza?
Darowizna nieruchomości
Darowizna nieruchomości polega na obdarowaniu kogoś majątkiem, co bezpośrednio wiąże się z przeniesieniem prawa własności nieruchomości i wymaga zawarcia stosownego aktu notarialnego sporządzonego przez notariusza. W sytuacji, gdy dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta – konieczne jest złożenie wniosku o dokonanie wpisu. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć na temat darowizny nieruchomości?
Otwarcie i ogłoszenie testamentu u notariusza
Otwarcie testamentu może nastąpić w dowolnym momencie po śmierci spadkodawcy. Cały proces może odbyć się zarówno u notariusza, jak i w sądzie. Opisujemy, jak wygląda procedura otwarcia i ogłoszenia testamentu w kancelarii notarialnej.
Testament u notariusza
Testament można sporządzić samodzielnie albo w formie aktu notarialnego. Nie można powiedzieć, że któryś z testamentów jest „lepszy” albo „bardziej zgodny z prawem”, bo oba rodzą skutki prawne. Czym więc różnią się między sobą?
Notarialne poświadczenie zgodności z oryginałem
Formalności towarzyszą nam przez całe życie, od metryki urodzin aż po akt zgonu – nasze życie jest udokumentowane. Nic zatem dziwnego, że z warunkiem przedłożenia wymaganych prawem dokumentów spotkamy się niemal na każdym kroku. Dlatego też jedną z najczęstszych, obok sporządzania aktów notarialnych, czynnością dokonywaną przez notariusza jest stwierdzenie zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym pierwowzorem dokumentu.
Depozyt notarialny – czym jest I czy warto z niego skorzystać?
Depozyt notarialny stanowi formę zabezpieczenia i jest najczęściej używany w przypadku transakcji sprzedaży nieruchomości. Może być to jednak również usługa świadczona w ramach czynności notarialnych, która polega na przyjęciu na przechowanie, a następnie wydanie wskazanej osobie pieniędzy lub innych rzeczy, o których przeczytają Państwo w dalszej części artykułu.
Księga wieczysta – co zawiera i jak ją czytać?
Księga wieczysta dzieli się na cztery działy. Warto wiedzieć jakie informacje znajdują się w poszczególnych działach księgi wieczystej. Tylko wtedy możliwe jest szybkie odszukanie interesujących danych. Najczęściej korzysta się z działu trzeciego. Są tam wpisane informacje dotyczące między innymi służebności, roszczeń z umów przedwstępnych czy te o wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
Umowa alimentacyjna w formie aktu notarialnego
Dozwolone w prawie polskim zawarcie umowy o alimenty w formie aktu notarialnego, bywa w wielu przypadkach znacznie bardziej korzystne niż kierowanie sprawy do sądu. Decydując się na tę formę polubownego rozwiązania kwestii finansowych – obie strony umowy mogą samodzielnie i w miarę szybko ustalić: wysokość alimentów, termin oraz formę ich płatności.
