Umowa spółki u notariusza

utworzone przez | 14 maja 2025 | Czynności notarialne

Dla umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, prostej spółki akcyjnej oraz spółki komandytowej wymagana jest forma aktu notarialnego. Dla statutu spółki akcyjnej,  oraz spółki komandytowo-akcyjnej także zarezerwowana jest forma aktu notarialnego.  

Umowa spółki z o.o. – akt notarialny

Spośród wszystkich typów spółek, których umowa musi zostać zawarta w formie aktu notarialnego, najpowszechniej występującą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Jako samodzielny podmiot, spółka sama odpowiada za swoje zobowiązania. Odpowiedzialność wspólników jest ograniczona do wysokości wniesionych wkładów. To właśnie oddzielenie odpowiedzialności od wspólników stanowi największą zaletę spółki z o.o. Innymi powodami, dla których przedsiębiorcy decydują się na prowadzenie działalności w tej formule, są niskie koszty założenia, możliwość rejestracji przez Internet i niski minimalny kapitał zakładowy.

Spółka z o.o. może zostać utworzona przez osoby fizyczne lub prawne – wspólników może być kilku, ale równie dobrze może być nim tylko jeden podmiot. Spółka może powstać dla realizacji dowolnego celu, który jest zgodny z prawem.

Umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Umowa spółki to akt zawiązujący spółkę, w którym uregulowane zostają wszystkie najważniejsze kwestie związane z jej funkcjonowaniem. Kodeks spółek handlowych określa elementy, które muszą zostać w niej zawarte.

Umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. Jeśli założenie następuje poprzez System S24, czyli elektroniczny system Ministerstwa Sprawiedliwości, który umożliwia skorzystanie ze wzorca umowy, to akt notarialny nie jest wymagany. Korzystanie ze wzorca narzuca jednak pewne ograniczenia co do treści umowy, więc część wspólników wybiera samodzielne – lub z pomocą prawnika – sporządzenie umowy. W takiej sytuacji wymagana jest forma aktu notarialnego

Art. 157. § 1 KSH reguluje, jakie elementy dotyczące spółki powinny znaleźć się w umowie. Są nimi:

  • firma i siedziba spółki, 
  • przedmiot działalności spółki, 
  • wysokość kapitału zakładowego, 
  • czy wspólnik może mieć więcej niż jeden udział, 
  • liczba i wartość nominalna udziałów objętych przez poszczególnych wspólników, 
  • czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony. 

Umowa spółki z o.o. może podlegać zmianom w przyszłości – każda zmiana wymaga jednak zachowania formy aktu notarialnego.

Sporządzenie spółki u notariusza wiąże się z koniecznością poniesienia opłaty. W przypadku spółki z o.o. wyniesie ona ok. 1400 zł (600 zł opłata sądowa + 800 zł usługi notarialne + 25 zł PCC).

Umowa spółki komandytowej – potrzebny jest akt notarialny

Spółka komandytowa jest spółką osobową, która ma zdolność prawną oraz zdolność do czynności prawnych. Może we własnym imieniu nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, czyli na przykład zatrudniać pracowników, nabywać nieruchomości, być stroną umowy pożyczki.

Ta forma prowadzenia działalności sprawdza się doskonale w przypadku wspólników, z których jeden angażuje się w sprawy spółki, a drugi chce ograniczyć się do wniesienia wkładu finansowego.

Zawarcie umowy spółki komandytowej następuje w formie aktu notarialnego. Powinna ona określać:

  • firmę i siedzibę spółki,
  • przedmiot działalności spółki,
  • czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony,
  • oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość,
  • sumę komandytową.

 Jeżeli wkładem komandytariusza do spółki jest w całości lub w części świadczenie niepieniężne, umowa spółki określa przedmiot tego świadczenia, jego wartość jak również osobę wspólnika wnoszącego takie świadczenie niepieniężne. 

Na koszty związane z rejestracją spółki komandytowej składa się opłata sądowa za wpis w KRS oraz opłata za jego ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym w kwocie 100 zł. Za sporządzenie takiej umowy u notariusza wspólnicy zapłacą 600 zł, a w przypadku skorzystania z systemu S24 opłata wynosi 350 zł.

Akt notarialny spółki – spółka akcyjna

Umowa spółki akcyjnej w przepisach jest określana mianem statutu. Określa zasady, na jakich założyciele zamierzają założyć i prowadzić spółkę. Musi zostać sporządzona w formie aktu notarialnego – niedotrzymanie tego warunku skutkuje nieważnością zawiązanej umowy.

Statut spółki akcyjnej musi określać :

  • przedmiot działalności,
  • czas trwania spółki
  • nazwiska i imiona lub nazwy założycieli
  • prawa i obowiązki akcjonariuszy, ograniczenia związane z posiadaniem akcji,
  • warunki oraz sposób umorzenia akcji.

 Statut może zawierać dodatkowe postanowienia, chyba że z ustawy wynika, że przewiduje ona wyczerpujące uregulowanie albo dodatkowe postanowienie statutu jest sprzeczne z naturą spółki akcyjnej lub dobrymi obyczajami. 

Wspólnicy, którzy stawili się w kancelarii notarialnej w Tczewie w celu zawarcia umowy spółki akcyjnej, powinni mieć ze sobą dowody osobiste lub paszporty, a w przypadku osób prawnych – dokumenty firmowe z danymi przedstawicieli, numer KRS, REGON, NIP oraz adres siedziby.

Umowa zbycia spadku

W skład spadku wchodzą wszystkie prawa i obowiązki zmarłego spadkodawcy. Są to zarówno pieniądze, rzeczy ruchome i nieruchomości, jak i długi, do których spłacenia są zobowiązani spadkobiercy. Niezależnie od tego, co wchodzi w skład spadku, spadkobierca może przenieść wynikające z niego prawa na inną osobę. Dokonuje tego poprzez umowę zbycia spadku.

Nieważność testamentu

Nieważność testamentu może wystąpić w kilku przypadkach, które szerzej opiszemy w tym artykule. Przede wszystkim może się to wiązać z różnymi rodzajami wad testamentu, a wykazanie jego nieważności skutkuje jego podważeniem. Co w takim razie warto wiedzieć w tym zakresie?

Podział majątku u notariusza przed rozwodem

Coraz częściej zdarza się, iż pary decydujące się na rozwód korzystają z pomocy notariusza, by uporządkować kwestie majątkowe łączące współmałżonków jeszcze przed rozprawą rozwodową. Rozwiązanie kwestii majątku ułatwia rozwód, a forma aktu notarialnego sprzyja polubownemu dojściu do porozumienia pomiędzy stronami, nie wymaga ingerencji osób trzecich, wyraźnie skraca termin uzyskania formalnego rozwodu oraz znacząco obniża jego koszty.

Wypis aktu notarialnego

Oryginał aktu notarialnego pozostaje w kancelarii notarialnej przez dziesięć lat, po tym okresie jest przekazywany do sądu wieczystoksięgowego. Strony otrzymują wypisy, które posiadają moc prawną oryginału i są jego dosłownym powtórzeniem. Można w każdym momencie zwrócić się do kancelarii notarialnej o wydanie wypisu, o ile oczywiście, przysługuje nam do tego prawo.

Protokół notarialny

Protokół notarialny to formalny zapis potwierdzający dokonanie różnych działań prawnych. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie wiarygodności i bezpieczeństwa prawnego transakcji, ale może także stanowić podstawę do egzekwowania praw i roszczeń wynikających z umów. Za pomocą protokołu notarialnego można także usunąć drobne błędy, które znalazły się w innym akcie notarialnym.

Poświadczenie własnoręczności podpisu

Notarialne poświadczenie podpisu to procedura, w której notariusz oficjalnie potwierdza autentyczność podpisu osoby na dokumencie. Poświadczenie minimalizuje ryzyko, że osoba, na którą wskazuje podpis, w przyszłości zaprzeczy, że to ona go złożyła. Sporządzone przez notariusza poświadczenie daje pewność prawną i chroni strony przed potencjalnymi sporami dotyczącymi autentyczności dokumentu.

Akt poświadczenia dziedziczenia u notariusza

Sporządzony przez notariusza akt poświadczenia dziedziczenia jest jednym ze sposobów potwierdzenia tego, kto został powołany do spadku i w jakiej jego części. To procedura szybsza i tańsza niż postępowanie sądowe, ale wymaga zgody wszystkich spadkobierców. Kiedy możliwe jest stwierdzenie nabycia spadku u notariusza? Ile kosztuje akt poświadczenia dziedziczenia?

Umowa warunkowa sprzedaży

Umowa warunkowa sprzedaży nieruchomości to porozumienie, w którym właściciel nieruchomości zobowiązuje się do przeniesienia jej własności na kupującego, lecz czyni to pod jakimś warunkiem. Gdy ten warunek zostanie spełniony, strony zawrą drugą umowę, która już w sposób bezwarunkowy przenosi własność na kupującego.

Ustanowienie hipoteki przez notariusza

Ustanowienie hipoteki stanowi zabezpieczenie spłaty kredytu. Jeśli kredytobiorca nie wywiąże się z obowiązku spłaty, kredytodawca ma prawo doprowadzić do licytacji nieruchomości objętej hipoteką. Oświadczenie o ustanowieniu hipoteki umownej może być sporządzone u notariusza w formie aktu notarialnego. Na czym i ile kosztuje wpis do księgi wieczystej u notariusza?

Darowizna nieruchomości

Darowizna nieruchomości polega na obdarowaniu kogoś majątkiem, co bezpośrednio wiąże się z  przeniesieniem prawa własności nieruchomości i wymaga zawarcia stosownego aktu notarialnego sporządzonego przez notariusza. W sytuacji, gdy dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta – konieczne jest złożenie wniosku o dokonanie wpisu. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć na temat darowizny nieruchomości?

Testament u notariusza

Testament można sporządzić samodzielnie albo w formie aktu notarialnego. Nie można powiedzieć, że któryś z testamentów jest „lepszy” albo „bardziej zgodny z prawem”, bo oba rodzą skutki prawne. Czym więc różnią się między sobą?

Notarialne poświadczenie zgodności z oryginałem

Formalności towarzyszą nam przez całe życie, od metryki urodzin aż po akt zgonu – nasze życie jest udokumentowane. Nic zatem dziwnego, że z warunkiem przedłożenia wymaganych prawem dokumentów spotkamy się niemal na każdym kroku. Dlatego też jedną z najczęstszych, obok sporządzania aktów notarialnych, czynnością dokonywaną przez notariusza jest stwierdzenie zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym pierwowzorem dokumentu.

Depozyt notarialny – czym jest I czy warto z niego skorzystać?

Depozyt notarialny stanowi formę zabezpieczenia i jest najczęściej używany w przypadku transakcji sprzedaży nieruchomości. Może być to jednak również usługa świadczona w ramach czynności notarialnych, która polega na przyjęciu na przechowanie, a następnie wydanie wskazanej osobie pieniędzy lub innych rzeczy, o których przeczytają Państwo w dalszej części artykułu.

Księga wieczysta – co zawiera i jak ją czytać?

Księga wieczysta dzieli się na cztery działy. Warto wiedzieć jakie informacje znajdują się w poszczególnych działach księgi wieczystej. Tylko wtedy możliwe jest szybkie odszukanie interesujących danych. Najczęściej korzysta się z działu trzeciego. Są tam wpisane informacje dotyczące między innymi służebności, roszczeń z umów przedwstępnych czy te o wszczęcia postępowania egzekucyjnego.